onsdag 3 april 2013

Pizzabagare

Från Johanna Frändéns blogginlägg efter matchen igår kväll:

Ibra själv gjorde ett snabbt inhopp i intervjuzonen, och hans agent, den illustre Mino Raiola, gled runt i Parc des princes katakomber med ett jäsande leende på läpparna.

– Mino, får jag göra en intervju med dig i veckan? undrade en italiensk journalist.

– Hur mycket betalar du? frågade Raiola samtidigt som han demonstrativt gned tummen mot pekfingret.

– Du kan få en pizza, svarade italiensk kollega varpå Mino flinade och gick därifrån.


Tyckte förstås att det var helkul.

Bakgrunden är Mino Raiolas bakgrund i restaurangbranschen som började med en pizzeria.

De som inte kände till det fick lära sig det när Sinisa Mihajlovic kom med en hånfull kommentar när Raiola kritiserade honom i pressen efter en match mellan Inter och Juventus, där jugoslaven gick hårt åt mot Zlatan.

När en italienare kallas för bizzabagare i Italien är det förstås inte så problematiskt. Det är ett vanligt hån.

I Sverige har det ofta varit en annan typ av hån.

Sommaren 2011 var jag på Idrottsparken i Norrköping och såg IFK - Syrianska från klacksektionen.

En bit in i första halvlek började fansen hoppa och sjunga "den som inte hoppar bakar pizza".

Jag kände en olust och satte mig ner i protest då jag tolkade det som halvrasistiskt. Att Syrianska är svartskallarna som bakar pizza och vi gillar inte dem.

Men senare, kanske redan samma dag, började jag fundera på huruvida det verkligen var något fel på det som hade hänt.

Kanske var det trots allt bara ett vanligt hån som man mest ska garva åt. Någon typ av erkännande av folk med syrianskt påbrå som en del av samhället, en vanlig grupp som man kan jävlas med på samma sätt som andra är "bönder" och dylikt.

Trots allt är ju den hånfulla sången en standard där fokusorden byts ut beroende på motståndaren.

Jag kanske till och med borde ha sett det hela som positivt.

Tyvärr tror jag att Sverige idag fortfarande är alltför rasistiskt för att man ska tro på den här mer positiva bilden. Men att den har funnits i ett visst sammanhang är fullt troligt.

Inga kommentarer: