torsdag 11 april 2013

Bortamål är bra, och Barca är slut

Efter Inters heroiska vändning mot Spurs häromveckan i Europa League, och efter gårdagens "nederlag utan nederlag" för PSG hörs det alltfler röster om att bortamålsregeln kanske borde tas bort.

Framförallt gäller det att regeln följer med in i en förlängning - så som det blev med Inter - snarare än den vanliga varianten som drabbade PSG igår.

Men även den sistnämnda varianten har ifrågasätts, då man bland annat menar att en bortamatch idag inte bör ses som lika besvärligt. Exempelvis ser resförhållanden helt annorlunda ut.

Debatten har fått mig att fundera lite, men i och med att jag alltid har sett bortamålsregeln som något som ger sporten extra finess kommer jag fortsätta att försvara den.

Det är en regel som känns extremt frustrerande att acceptera när det drabbar laget som man håller på, eller laget som man håller på i ett särskilt möte.

Där och då känns det som att bara ett av lagen har en extrem fördel, men egentligen stämmer ju inte det. Båda lagen vet vad som gäller inför matchen. Visst blir det lite lotteri av det hela; ett slumpmål bakåt blir svårare att reparera med den här regeln för ett hemmalag. Men fotbollen i stort är ju så fylld av olika slumpmässiga situationer.

Regeln råkar också ge svagare lag en större chans att ta sig vidare mot de stora. Det är helt enkelt lättare för ett FC Porto att totalt spela oavgjort mot Real Madrid och gå vidare på det, än att besegra Real Madrid.

Att regeln följer med in i förlängningen är en mer jobbig fråga.

Jag brukade vara emot det men är inte längre så säker.

Argumentet emot är att ena laget får 30 minuter extra på sig att göra ett bortamål.

Men man kan ju vända på det och säga att det andra laget får 30 minuter extra på sig att spela med hemmafördel.

Många upplever en orättvisa när Inter mot jämnbördigt motstånd har hämtat in 0-3 och går in i förlägningen med en extra risk.

Men jag tror inte många hade upplevt detsamma om mäktiga Barcelona hade gått in i en förlängning på Camp Nou mot ett svagare lag men den risken emot sig.

Summa summarum; jag kommer inte protestera hejvilt om det blir några justeringar här och där som på ett eller annat sätt försvagar bortamålsfördelen, men när det kommer till kritan så är jag för det.

* * *

Apropå gårdagens rysare på Camp Nou så har jag följande att säga:

- Det är lite dåligt av mig att hålla på köpelaget utan riktig historia - PSG - mot anrika FCB, men min beundran med min nästan jämnårige hjälte Zlatan Ibrahimovic - som har följt med mig genom ett helt decennium av en speciell del av mitt liv - är så stor att så var fallet. Det är inte så att jag generellt har börjat gilla PSG på grund av Zlatan. Jag avskyr i grunden fortfarande klubben och håller tummarna för lagets motståndare i Ligue 1, vilket lag det än må vara. Men i Champions är det lite annorlunda. Särskilt när det är Barca. Det hade kanske varit Zlatans mäktigaste stund i hela karriären - att avsluta Barcas storhetsera på Camp Nou. Vilket för mig till nästa punkt.

- Det må vara lite "synd" om PSG, men de har bara sig själva att skylla. Gång på gång fick man möjligheten att sätta spiken i kistan efter ledningsmålet igår, men slarvade bort det. Det är inte enkelt att balansera krafter och koncentration när man möter ett lag som Barcelona, men det var väl ingen i laget som gick in i det här dubbelmötet med andra tankar än att göra sin livs match? Att så oväntat få så mycket av ett mediokert Barca var en gåva från ovan, och PSG förmådde inte att utnyttja det.

- Under alla dessa år som folk har avskytt Barca har jag mest stått på deras sida. Jag har varit emot dem i enstaka möten, men överlag är Barca som bekant laget som jag måste hålla på lite i Champions, då andra sympatiska lag inte är på den nivån för tillfället. Det finns inte tillräckligt mycket att ogilla med laget som visserligen är stenrikt och har köpt en hel del kvalitet i laget, men som till stor del har nått där man är med idéer. Ett starkt Barca i Champions har varit mitt hopp till att ett Chelsea, Man United eller Real Madrid inte ska lyckas. Men efter gårdagens match är jag nästan redo att släppa katalanerna. Jordi Albas beteende mot Lavezzi var avskyvärt, och nu har jag sett lite för många bilder på ivriga Barcaspelare som filmer, ivriga Barcafans som exploderar varje gång de inte får med sig ett 50-50-läge och framförallt hur Barca maskar och filmar bort 25 minuter i det som borde ha blivit en modern klassiker efter Pedros kvittering. Märk väl att inget av dessa saker är unikt för Barca, men när man för med sig en nästan arrogant inställning om hur man rent stilmässigt överträffar alla andra lag, då ser det extra illa ut när man väldigt tydligt visar att man är beredd att springa över lik för att få vinna.

- Barca har nu verkligen tråcklat sig fram till en semifinalplats, och jag är nu övertygad om att man inte kommer att vinna CL. Det vore väldigt överraskande om man exempelvis besegrade Bayern München, när Milan och PSG har vållat sådana problem. Alla vet redan att Pep Guardiolas första säsonger med råge överträffar det som vi ser idag. Det är bara en tidsfråga när ett konkret resultat bekräftar det. Större under har skett, de kan såklart fortfarande lyckas vinna. Men nu råder det inte längre några tvivel om att slutet har kommit.

Inga kommentarer: