tisdag 1 mars 2011

Se Milano och dö

Verkar vara en vanlig åsikt att Napoli nu kommer att gå in i en formsvag period. Att 0-3 mot Milan var Game Over.

Det är det nog, men det har nog mest att göra med att poängskillnaden nu är väl stor, snarare än att laget av någon naturlig orsak skulle uppleva detta som knock-out.

Wiklander spekulerar i att den här naturliga orsaken skulle vara att killarna hänger med huvuden och tappar moralen, och att det därför hade varit bättre att gå in stenhårt mot Villarreal för att ha något att falla tillbaka på vid en eventuell förlust mot Milan.

Ni vet vad jag tyckte om Napolis engagemang i EL (scrolla ner lite annars), så ni kan gissa vad jag tycker om den hypotesen. Man kan snarare hävda att matcherna mot Villarreal tog på krafterna i ett avgörande skede. Men det är bara en tanke. Det behöver inte vara så mycket mer än vad det var. Och jag tror till skillnad från de flesta att Napoli hade kunnat vinna matchen om straffen inte hade kommit.

Anledningen till att Napoli inte kommer att vinna ligan är att man inte är tillräckligt bra för att hämta in 6-7 poäng på Milan. Man hade redan innan matchen oddsen emot sig. Napoli har vunnit väldigt många matcher med uddamålet, ofta på övertid, och bygger hela sin framgång på trion Lavezzi-Hamsik-Cavani. Det gör att de kan bli mer sårbara för avstängningar och fotbollens SMÅ MARGINALER. För att hämta in mot Milan måste man vinna typ 9 av 10 matcher. Som laget är blir det snarare 7 av 10 även när det går som bäst.

Jag tror att de bara kommer att må bra av att slippa EL. Något ras i tabellen ser jag inte framför mig. Det blir Champions på San Paolo nästa säsong.

...

Eller kval i alla fall. Man vet aldrig med Udinese.

Inga kommentarer: