torsdag 25 augusti 2011

Shroom Cup

Jaha, jaha... CL-lottning.

Det måste man väl kommentera?

Grupp A:

Bayern München
Villarreal
Manchester City
Napoli

Känner spontant att det bara är en fortsättning på det faktum att italienska lag har haft det väldigt tufft med lottning de senaste åren. Lite för tufft, om ni förstår vad jag menar. Det finns självklart en del undantag, och det värsta har vi redan sett. Och just därför kanske man kan tagga ner på konspirationsteorier (om en eventuell pakt mellan engelska, tyska och spanska representanter). Men jag kan inte släppa det helt. Bara en sån sak som att Udinese får Arsenal medan Bayern får FC Zürich. Nu får Napoli så gott som den svåraste möjliga lottningen. Man kan byta Villarreal mot Valencia eller Lyon (som ingick i samma seedningsgrupp), men att få City - det överlägset starkaste laget från tredje poolen - var det värsta möjliga scenariot. Å andra sidan kan man vända på det och säga att City har fått Napoli istället för Genk, och Arsenal fick Udinese istället för FC Zürich. Och att tyskarna som haft rätt enkelt med lottningen här får se Bayern med en mardrömsgrupp.

Jag kan ärligt talat inte se annat än att Bayern och City seglar igenom här. Det skiljer mycket rutin mellan City och Napoli. Villarreal ska inte underskattas heller, men rår inte på jättarna.

Grupp B:

Inter
CSKA Moskva
Lille Métropole
Trabzonspor

Här har vi undantaget. Så gott som drömlottning för nerazzurri. Ett Inter som lär behöva tid med Gasperini måste bara gå vidare härifrån. Trabzonspor kommer till turneringen på en extrabiljett (inget jag kände till förrän idag, men att Fenerbahce utesluts från Champions känns otroligt med tanke på klubbens status i Turkiet) och... Ja, turkiska lag har ju det sällan lätt i Champions sedan Galatasarays senaste storhetstid tog slut för knappt tio år sedan. Liksom Trabzon vet jag alldeles för lite om CSKA och Lille för att säga något. På väldigt generella grunder skulle jag tippa att det blir ryssarna som gör Inter sällskap till åttondelen.

Grupp C:

Manchester United
Benfica
FC Basel
Otelul Galati

United får en drömlottning, men det spelar ju ingen roll eftersom de ändå aldrig skulle missa avancemang från gruppspelet som det är nu.

Grupp D:

Real Madrid
Lyon
Ajax
Dinamo Zagreb

Ointressant grupp som jag inte orkar bry mig om. Noterar bara att Lyon och Real Madrid möts för 783:e gången sen den här turneringen bytte namn.

Grupp E:

Chelsea
Valencia
Bayer Leverkusen
Genk

Zzzz.

Grupp F:

Arsenal
Marseille
Olympiakos
Borussia Dortmund

Äntligen fick Arsenal en svår grupp. OM och Olympiakos kan man alltid diskutera, men att få en av de absolut starkaste från fjärde poolen räcker för att göra detta till en jobbig höst för Wenger. Men vidare tar de nog sig - OM och Dortmund är starka, men båda förknippas mer med passion än stabilitet.

Grupp G:

FC Porto
Shakhtar Donetsk
Zenit S:t Petersburg
APOEL

Atlanten och Medelhavet möter Östersjön och pälsmössor. "Intressant".

Grupp H:

FC Barcelona
Milan
BATE Borisov
Viktoria Plzen

Zlatan är Zlatan, så det här var mest en tidsfråga. Repris för Milan alltså; två räddningsplankor och en på förhand klart bättre konkurrent om förstaplatsen. Viktoria Plzen blir intressanta att se eftersom de så enkelt eliminerade STORLAGET FC KÖPENHAMN. Nej, men jag läser mig till att deras trupp enbart innehåller spelare från Tjeckien... Och Slovakien. Bara en sån sak får mig att nästan hålla tummen för dem.

Inga kommentarer: