måndag 4 juli 2016

Det sämsta i EM 2016

Det pågår ju ett EM och det är inte så mycket på grund av tidsbrist som jag har hållit mig undan bloggen som den saknade passionen.

Men gillar den gör jag. Jag skulle nog säga att det är den bästa storturneringen sedan EM 2000 eller möjligen VM 1998.

Men det finns också mycket som är dåligt. Jag börjar med det dåliga. I det här inlägget.

Det mesta handlar om Frankrikes jipposvek. I alla decennier av en angloamerikansk vulgokultur har fransmännen oftast stått upp för stil, klass och ett större utrymme för intellektuella utsvävningar, även om det sista kanske inte är en faktor just gällande ett EM. Men man har inte värnat om sitt rykte i detta EM...

Målmusik
Varje gång det blir mål dras det på ramsa från högtalarna. "7 Nation Army" som för längesen gjordes till en hoa-ramsa på kontinenten och nu tycker arrangören att det är en jävligt bra idé att låta det omgående ta över det riktiga jublet från åskådarna. Detta är förstås inte helt nytt. Minst halva Serie A håller redan på sånt skit sedan flera år tillbaka. Och jag säger Serie A för att det är där vi brukar låtsas hitta stil. Om de åtminstone kunde vänta 30 sekunder hade jag varit mer förlåtande. Om det inte varit Frankrike hade jag varit mer förstående.

Speaker ersatt med hejaklacksledare
Ännu värre är att man tagit bort speakern från arenan och istället låtit varje lag ha sin egen hejaklacksledare som på egna språket ropar ut byten och målgörare varje gång det händer. Totalt taktlöst.

Nedräkning till matchstart
Detta räknar jag som trots allt det minst tragiska men likväl är det smaklöst att publiken uppmanas att räkna ner de tio sista sekunderna innan matchstart för att "festa till det" lite. Ett hån mot både sporten och domarens roll i det hela.

Coldplay vid avblåst match!
Det här är nog det allra oförlåtligaste. Det allra mest antihumanistiska. Vulgära. Hånfulla. Att bara sekunder efter att domaren blåst av en match som inte slutat oavgjord ljuder det fåniga pretentiösa engelska (!) bandet Coldplays "hit" Viva la whatever. Jag önskar att jag kunde träffa de som beslutade det här mönstret så att jag öga mot öga kunde skälla ut dem och förklara att de är en pest för mänskligheten. Att det är ett tecken på ondskan i världen att just de får såna stora roller över något så vackert som älskas av så många miljoner människor.

Nationalsånger
Bör vara enbart instrumentala så att publik och spelare kan sjunga med och inte några pampiga operaröster. Men, men, det är åtminstone med komp till skillnad från hur det brukar vara i svenska hemmalandskamper. En detalj som egentligen inte stör så värst, men det är ändå första gången, så det måste markeras.

Parc de Princes
Så var det även 1998 men jag tycker att det är väldigt onödigt att den mäktiga arenan i Saint-Denis ska dela Parisområdet med det omärkvärdiga Parc de Princes så att vi i praktiken får två arenor i samma stad istället för att ytterligare en stad får vara värd för dessa stora matcher.

Guetta-EM
Märkligt och oetiskt att David Guetta blivit EM:s egen hus-DJ. Det är en sak att han fick göra EM:s låt. Men varje gång rutan når ut till arenorna är det någon av hans många låtar som spelas. "Titanium" hit, "[annan Guettalåt som jag inte minns]" dit. Varför ska en sådan storturnering fungera som en plattform av "sköningen" att hitta ytterligare fans? Vem betalade och hur mycket för att detta skulle ske?


Säkert har jag glömt nåt i dessa matchfria dagar men, på rak arm är det detta som får minus, vissa mer än andra.

Nästa gång tar vi det bästa.

Inga kommentarer: