onsdag 6 april 2011

Solo Inter

... Eller Milan, eller Roma. Kanske inte Napoli.

Tack och lov missade jag stora delar av matchen igår, men jag visste tillräckligt efter sista uppdateringen att jag mådde illa.

Har inte hunnit läsa något om matchen och har inte sett 04:s 3-2- och 5-2-mål. Men det behövs inte. Poängen är att det är en stor skandal och att det är bara så förutsägbart att det ska hända Inter eller nästan vilket annat italienskt klubblag som helst. Den där vändningen i München som var ett motexempel var tydligen bara förrätten för det maffigaste eländesporret av alla. Man kan bara inte förlora hemma mot Schalke 04 med 2 mot jävla 5 i kvartsfinalen av Champions League. Inget dugligt lag skulle nå så långt. Det finns fanimig inte på kartan att ett motsvarande lag, som Chelsea eller Man United, skulle få en sån förnedring från ett halvhyggligt tyskt lag sådär. Just därför spelar det ingen roll att jag missade andra halvlek. Det får bara inte hända. Det måste vara ett av Inters mest förödmjukande stunder någonsin. Och ändå ledde man med både 1-0 och 2-1...

Det kommer att kosta Leonardo jobbet. Till hans försvar hade detta förmodligen inte hänt i ligan, där Inter inte hade varit desperat nog för att kunna få fler baklängesmål än t ex 2-3. Men det är som det är. Någonstans måste det ju vara hans fel att Inter släpper igenom hur många mål och målchanser som helst. Jag tänkte hylla honom för en detalj i Bayernmatchen (blev sen knocked out av maginfluensa efter den matchen). Men nu är det som det är. Det är nog lika bra att han flyttar på sig.

Det kommer också att påskynda döden för den eleganta fotbollen som i små doser fortfarande existerar i Italien. För det är ju sanningen, att Inter och andra italienska lag har fått en bekräftelse på att det saknas fart i deras fotboll. Att det inte längre går att tänka fotboll på samma sätt som förr. Genoafotboll kommer att bli vägvisande. Vi är väl redan på god väg dit, men jag hade kanske hoppats att CL-segern förra säsongen skulle bromsa upp det hela. Och problemet är just att det förmodligen är sant. Det kanske inte var sanningen för det som hände igår, vad vet jag, men det är anledningen till att bara Inter och deras landsmän (nåja) råkar ut för den här skiten medan storlagen från Spanien och England slipper det. Det är mer lönsamt att bygga framgångar på löparförmåga än på spelteknisk intelligens. Jag förnekar inte det, jag tycker bara inte att det är värt det.

Något i mig vill skriva att "är det nåt lag som ska åka till Gelsenkrichen och vinna med 5-2 och 10-9 efter straffsparkar, så är det Pazza Inter". Men den här gången är det inte ens roligt.

2-5...

Inga kommentarer: