söndag 3 april 2011

Dubbelvinst för Milan

Där avgjordes väl scudettostriden i alla fall?

Inför matchen var jag av uppfattningen att matchens omdiskuterade betydelse inte kunde hållas isär från utgången av slutresultatet. Alltså att den inte alls skulle avgöra ligastriden om Inter vann - de hade bara varit en poäng före med ett tvåfrontskrig framför sig - men att man mycket väl kunde tala om ett avgörande om Milan vann.

Och så som de gjorde det igår - utvisningen påverkade siffrorna och kanske till och med segern, men man kan knappast påstå att det handlade om ren tur för de rödsvarta - finns det inte mycket tvivel kvar kring frågan.

En klockren analys av matchen kan jag inte komma med eftersom jag av olika anledningar fick en ganska ofokuserad upplevelse, men att Inters defensiv fortfarande vacklar som satan i stormatcher, vilket bör oroa klubben inför den fortsatta äventyren i Champions League. Plötsligt verkar det där favoritskapet mot Schalke inte lika starkt.

Att Napoli och Udinese sen ska kunna hota Milan kan jag inte heller se, riktigt. Milan vann ju dubbelt igår. Tre poäng mot huvudkonkurrenten, men även ett återvunnet självförtroende, och därtill kanske ett enormt lyft för Pato. Med relativt få omgångar kvar och bara ligan att satsa på, blir jag förvånad om man inte reder ut detta till slut. Större under har skett, men vi såg en liten vändning i berättelsen igår.

Inga kommentarer: