fredag 24 juni 2011

It's a shame about Rob

Cagliaris officiella hemsida meddelade häromdagen att det inte blir någon förlängning med de lånade spelarna Robert Acquafresca, Simon Laner och Simone Missiroli.

Laner kommer inte att saknas. Missiroli är en elegant typ som acklimatiserade sig väldigt snabbt i rödblått, men jag kan samtidigt inte påstå att hela laget kommer att falla på hans frånvaro.

Acquafresca däremot är ett mer speciellt fall. Kanske kommer hans flytt vara lika betydelsefattig som Missirolis, men det är ändå lite sorgligt. Jag upptäckte till min förvåning att han redan är 24 år gammal om vi räknar in hans födelsedag på hösten. Att ha gjort över 30 mål i Serie A innan man ens fyllt 24 är verkligen inte fy skam. Det finns nog några ganska stora målgörare i Serie A:s historia som kanske inte ens hade nått så långt vid den åldern.

Men Acqua gjorde 24 av dessa innan han fyllt 22. Då var han en av landets absolut mest lovande anfallare och jag gjorde det klart att pojken utan tvekan skulle vara en ordinarie landslagsman i framtiden. Han hade alla egenskaper som man kunde önska från en anfallare (möjligen var han lite klen i sin fysik, men sånt kan man bygga upp) och hade redan satts på press och levererat. Tagit en hopplös jumbo på sina axlar och räddat kvar det i högsta serien. Alltså var han mer än blott en talang som Giovinco till exempel var då.

När han sommaren 2009 flyttade till Atalanta var jag övertygad om att han bara skulle bli bättre där, i och med att det var ett mer offensivt balanserat lag än Cagliari.

Men där började istället helvetet och idag känner jag mig ytterst tveksam till huruvida Acqua någonsin kan bli det som han hade potential till förut. Han kan säkert ta sig in i någon EM- eller VM-trupp någon gång, men ordinarie landslagsman låter inte troligt, och en hel del talar för att han aldrig ens kommer att göra någon A-landskamp. Säsongen i Cagliari var ingen katastrof - hans åtta mål är godkänt med tanke på hur mycket speltid som fanns, och hur omotiverat laget var på slutet av säsongen. Hade han fått stanna en säsong till som huvudanfallare (med Matris flytt till Juventus), kanske han hade nått upp till 15 mål igen. Men med det som händer nu räknar jag med ett hårt slag mentalt, som gör att han aldrig mer kommer att återhämta sig till toppen.

Inga kommentarer: