tisdag 9 december 2008

^15

Idel segrar för Milan, Juventus, Inter och Roma. Serie A börjar tyvärr bli sig likt, men fortfarande ser allt bättre ut för att på en ö någonstans nordväst är det ännu värre.

Cagliari gör definitivt sin bästa säsong sedan 2004/05. Att vi skulle ha 20p efter 15 omgångar hade jag nog inte ens kunnat drömma om. Särskilt inte med den starten. Jag måste nog nypa mig i armen för att fatta att detta verkligen har hänt. Att vi verkligen har i tur och ordning besegrat Fiorentina, Sampdoria och Palermo hemma med 1-0. Inte för att någon av resultaten är en bragd, men ändå. Sådan stabilitet har man inte sett på ett tag. En sak som mildrar min entusiasm (det vill säga att jag inte springer runt kvarteret i kallingar och skriker) är att framförallt den senaste mot Palermo verkar ha varit lite tursam. Målet var offside. Knapp men klar. Och vi har fått alldeles för många felaktiga offsideavblåsningar mot oss för att jag ska skämmas. Ändock hade jag inte kunnat klaga om det dömt bort. Och så Palermos spelövertag som ändå resulterade bland annat i att Cavani vinner en duell mot Marchetti men nickar i ribban istället för det tomma målet.

Udinese förlorar för femte matchen i rad. Får betraktas som något av en sensation. Men all heder åt Atalanta.

Il Grande Toro och dess problem i Serie A fortsätter. Jag tror fortfarande att man är alldeles för bra för att åka ur, och liksom tidigare kommer nog min tanke att besannas när serien är avslutad. Men problemet är ju att man överhuvudtaget lyckas hamna i dessa prekära situationer. Cairo fick nog och sparkade De Biasi igen. Och återanställde mannen som den sistnämnde ersatte. Och därmed upprätthålls en sann tradition i den här ligan.

Di Vaio är i kanonform och Mihajlovic har efter fem matcher fortfarande bara kryssat. Jag tror inte det är helt värdelöst. Fem poäng är ändå fem poäng.

Antingen är Roma just nu sjukt bra eller så är Chievo alldeles för dåliga. Jag är orolig för att Esposito aldrig kommer upp i den nivå han ändå fortfarande befann sig i före den halvårslånga knäskadan i sista säsongen med Cagliari.

Vad finns det mer att nämna? Genoa vann derbyt. I Serie A-sammanhang måste det vara första gången på 12-15 år. Skönt det. Att de vann alltså.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: