måndag 15 december 2008

^16 och El Clasico

Jag orkar knappt nämna matchen mot Roma igår. Det är för jävligt och de har fett med tur. Men det är klart att om man attackerar så uppstår situationer. Någon kan kalla det för en hyfsat viktig seger på det sättet. Men egentligen, det är en självklarhet att ett lag av Romas kaliber ska attackera mer, skapa fler chanser och så vidare än Cagliari. Särskilt på hemmaplan. Så jag köper inte det rakt av.

Lite nyfiken är jag över son och pappa Contis relation i samband med den här matchen. Det var inte första gången Daniele målade för Cagliari på frispark mot Roma, men förra gången (februari 2006) var det inte särskilt snyggt. Liksom då sprang han nu till bänken överlycklig. Sen gör Vucinic 3-2, tar smaklöst nog av sig shortsen (blev han vackrade av att springa omkring i tajta vita kalsonger?) och så ser man Bruno där också.

Omgången i helhet bjöd inte på några praktskrällar, men många oväntade resultat.

Som att Walter Novellino i sin första match tillbaka i Torino fick se sitt lag förlora med hela 2-5 borta mot Bologna. Jag tror fortfarande att Toro är för bra för att åka ur, och att detta mest var en tillfällighet. Trots allt gjorde man två mål på bortaplan och kanske kommer den där typiskt förlösande segern med tränarbytet som främsta orsak redan i nästa hemmamatch. Vilka de nu möter...

Udinese reagerade på sin urusla form med att köra över Lazio. Så trodde väl alla när det stod 3-0 i alla fall. Men de lyckades tappa det.

Juventus besegrade Milan alldeles för enkelt. Jag är förvånad. Tror hursomhelst att Inter är nöjda med det resultatet. De är nog mer rädda för Milan. Nu kanske de har råd att förlora även nästa derby utan att det är hela världen. Men ligan är på inget sätt avgjord.

Och så lyckades mittenlirarna i Samp besegra Reggina på bortaplan med 2-0. Det förvånar mig nästan mest av alla resultaten. Nu kanske jag inte behöver direkt begå självmord om vi torskar mot Reggina nästa omgång, trots att det vore 14:e raka utan vinst mot dem.

***

Sist men inte minst några ord om El Clasico. Jag fick lära mig av Spanienbloggarna på Svenskafans att så gott som alla spanska fotbollssupportrar har ett favoritlag utan av dessa två bortsett från det lag man i första hand håller på. I så fall är jag väl i andrahand blågrön som Pontus Kåmark råkade säga nån gång förra säsongen (blev felöversatt från blugrana, som i blå och färgen på ett granatrött). Det är en tvärvändning från hur jag kände i mina unga dagar. Vad ska man säga? Hänger lite ihop med den kännedom om historiska bakgrunden som jag inte hade tidigare, plus att det där med galacticos var väldigt irriterande.

Om matchen tycker jag inte som så många andra att Real Madrid har återfått respekten som man under hösten tappat. Visst, de gjorde en ganska bra match och med lite tur hade de kunnat vinna rentav. Men det kan man säga om nästan vilket annat spanskt lag som helst. För Real uppträdde som ett mitten- eller bottenlag. Eller vilket lag som helst som skulle vara chanslöst mot Barca på Camp Nou. Vi får se om de missar fjärdeplatsen. Det hände år 2000, men förbundet valde ändå att skicka dem till Champions League 2000/01 eftersom de blev mästare i den turneringen. Surt för Real Zaragoza. Alltså precis samma sak som FA inte gjorde, och lämnade därmed ansvaret till Uefa, när Liverpool blev femma och mästare i CL 2005.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: