lördag 20 december 2008

Champinjonlottning

Champinjonerna har lottats och det är nog ingen tvekan om vilken åttondel som kommer att dominera i fokus.

Den mest klassiska matchen blir Liverpool mot Real Madrid, men det är förstås Inter - Manchester United som är godbiten.

Inter har inte haft tur i lottningen de senaste två säsongerna. Att få Valencia respektive Liverpool redan i åttondelen är en förklaring till varför man inte har lyckats lika bra i Europa som i ligan. Situationen är mer eller mindre omvänt mot förut. Inter var ingen gigant i Europa, men ända sedan man började dominera i Serie A har man åkt ut ännu tidigare.

Men förlorar man hemma mot Panathinaikos i onödan får man väl skylla sig själva. För att inte tala om redan avsågade Werder Bremen i sista matchen. Å andra sidan hade det kunnat bli Chelsea om man vunnit gruppen, och jag undrar om det inte hade varit ännu värre.

Jag vet inte hur man resonerar i Italien, men Man United är ett mycket respekterat lag. De är dessutom regerande mästare i turneringen, så om något talar för Inter, är det att pressen minskar en aning. Den sista preciseringen är viktig; den kommer förstås inte att avta, för ett misslyckande är ändå ett misslyckande, och just Inter har Champions som topprioritet.

För mig är det helt 50-50. Inter får inte bli för rädda, och United får inte låta lagets rykte leda till underskattning av det stenhårda motstånd som Inter definitivt kommer att bjuda på.

Övrigt...

Chelsea - Juventus
Jag förvånas över hus positivt folk ser på Juventus i det här fallet. Om Inter ska räknas som underdog mot United, borde inte Juventus få det ännu tuffare mot Chelsea? Nå, det här känns också ganska öppet, men lite talar för Juventus i det att man inte har pressen på sig. Man har redan presterat över förväntan i CL, och i alla fall enligt min mening även i ligan. 55-45.

Villarreal - Panathinaikos
Den gula ubåten är svår att få hål på. Man möter ett duktigt lag med rutin i den här turneringen, men utgången känns ändå given. 90-10.

Sporting Club - Bayern München
Båda dessa lag är väldigt svårtippade för mig. Men tyskarna har många kanonspelare i laget. Det har inte Sporting. 20-80.

Atletico de Madrid - Porto
Mycket intressant iberiskt derby. Atletico har glansen, Porto rutinen. Kan gå hursomhelst, men för turneringens skull hoppas jag att sexiga (men också fula) Atletico tar detta. 60-40.

Lyon - Barcelona
Har mötts flera gånger förr. Förstås svårt att tippa emot Barca här, men större under har skett än att de åker. Det är Barca som har pressen på sig, och det brukar vara extra svårt för spelande lag. 35-65.

Real Madrid - Liverpool
Två av världens absolut mest anrika fotbollsklubbar möts för första gången på jag vet inte hur länge. Mycket ära som står på spel här. Utgången? Vem vet... Ramos är ny tränare i Real och vad han hinner göra med sin trupp på två månader återstår att se. Liverpool har inte lika många stjärnor, men är mer stabilt. 45-55.

Arsenal - Roma
Två vackra men ostabila lag. Roma har fler rutinerade spelare och drömmer om att få vinna turneringen på hemmaplan. Jag tror inte de grejar det, men Arsenal kan de ta sig förbi. 50-50. Satsar på Roma om jag måste.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hossein Nayebagha från Cagliari-red på Svenskafans? Tror vi träffades på Svenskanfans-träffen förra året!

Allt fett med dej? ;-)

Hossein Nayebagha sa...

The one and only. Allt är fett med mig i dubbel bemärkelse... Och jag har inte fått någon hjälp under julen direkt med att ta bort.

Hade du inte själv en blogg? Jag råkade komma över den för nåt halvår sen, men minns inte vad den hette.

Hoppas allt är fett även med dig.

Anonym sa...

Nice. Så vad gör du nu då? Pluggar/jobbar?

Jo, jag hade en blogg. Carlito's Way, låter det bekant? Men hur fick du tag på den? :O

Jorrå, allt fett med mig. Rullar fram... ;)

Hossein Nayebagha sa...

Juste. Jag blandade ihop med ditt alias som var El B. nånting.

Jag hittade den genom att googla mitt namn. Det var på första träffsidan. Du hade skrivit om folk du träffat på SF-kvällen.

Student på Södertörn... Kompletterande lärarutbildningen, sista terminen snart.

Anonym sa...

El Buitre ja. Jo, det var en bra tid med bloggen, men all good things must come to an end...

SF-träffen var för övrigt rätt kul. Vi var nära att ta hem quizzet också.

Okej okej. Så vad ska du bli lärare i då? MSN?

Hossein Nayebagha sa...

Microsoft Networks?

Svenska, är det tänkt.


Skönt att vi fuskade lite med en av frågorna så att vi inte behöver gräma oss över den missade vinsten.

Anonym sa...

Hehe, nja... tänkte på chattprogrammet.

Ja, tror vi fuskade med ett par stycken. Men är fortfarande lack på dej för att du var så säker på att Rehn spelade i Wednesday. ;)

Ryktas annars att Bianco är på väg till Atalanta. Är han nått att ha?

Hossein Nayebagha sa...

(det är Microsoft Networks som äger både hotmail och det som tidigare hette MSN Messenger, därav namnet)

Jag anar fortfarande att något är fel kring det där med Rehn. Att jag missförstod frågan på något sätt. Jag trodde att de menade att Rehn ska ha spelat för ett EPL-lag på mitten av 90-talet, och där hade jag def. inga minnen av Everton.

Paolo Bianco är en bra mittback, så jag hoppas att ryktet inte är sant. Han har gjort en och annan tavla, men annars en väldigt hård och stabil typ. Har lyckats göra lite mål här och där också på fasta situationer. Han kom från Catania inför 06/07 och har sen dess varit ordinarie.

Anonym sa...

(okej, tack för upplysningen ;))

Ska erkänna att jag egentligen inte hade nån större koll på vilken klubb det var. Men hade Everton på känn. Tyvärr kom ju SMS:et till Zanchi som bekräftade det nån minut för sent för att vi skulle kunna ändra...

Nja, du behöver nog inte vara orolig. Läste det på nån transfersida, men det verkar inte vara så hett rykte. Vi får väl helt enkelt se vad som händer.

Ha det bra så hörs vi! /Carl