söndag 17 januari 2010

VM-lottningen, del V

...

Grupp E - Nederländerna, Danmark, Japan, Kamerun

Ännu en grupp med hög lägstanivå, förmodar jag.

Japan får chansen att visa hur mycket man utvecklats sen sist. Har som vanligt varit väldigt stabila i kvalet men imponerade föga i senaste VM-turneringen och några japanska stjärnor kryllar det inte av i Europa. Catanias Miramoto känns kanske hetast av alla, men jag är osäker på hans status i det japanska landslaget.

Nederländerna får gälla som favorit att vinna gruppen. Typiskt för laget de senaste åren har varit att man gått väldigt bra i kval- och gruppspel, men betydligt sämre i slutspelet, där man gått på knock direkt. Och det kan ju bero på att man fortfarande inte har ett försvarsspel som imponerar. Där man måste vinna många matcher (mot överkomligt motstånd) går det på räls, men när man möter mer cyniska lag som ska vässa klorna och satsa alla kort på den där utslagsmatchen, då blir det svårare. Jag tror däremot att lottnigen är rätt så gynnsam den här gången, så att vid gruppvinst så kommer man på köpet få en hyfsat säker kvartsfinalplats. Men som sagt, landslagsfotboll är ovisst i dessa tider.

Danmark hade flyt i kvalet och blir nu väldigt ovisst. Den med danska mått tråkige tränaren Olsen kan nog försöka säkra hem tillräckligt med poäng för ett avancemang. Men det blir nog stopp där. Sen är jag inte helt säker på att det blir avancemang.

Kamerun är Danmarks huvudkonkurrent om andraplatsen. I skrivande stund är det svårt att spekulera i deras chanser. Kameruns landslag proppar inte av stjärnor. En del gamla rävar är fortfarande med. Eto'o får förstås dra det tunga lasset. För åtta år sen slösade man bort en åttondelplats. Den typen av brist på stabilitet visar sig också i att Kamerun häromdagen förlorade mot Gabon, som man å andra sidan stal på en VM-plats i kvalet, som man avslutade oerhört starkt. Annars är det bara vänta och hoppas på att för första gången på 20 år (herregud vad jag är gammal...) se Kamerun i utslagningsfasen.

2 kommentarer:

Ola sa...

Håller med om att Hollands akilleshäl är försvarsspelet. Uppskattar själv Joris Mathijsen, men i övrigt? Nah, det duger inte. Med en så knackig backlinje tar man sig inte långt i ett VM. Måste ändå lyfta upp formuleringen "Där man måste vinna många matcher (mot överkomligt motstånd) går det på räls" till diskussion. Din syn på landslaget du håller så nära ditt eget hjärta, Les Bleus, är alltså ett "överkomligt motstånd"? Det tycker jag är att förringa 4-1-krossen från EM häromåret å det grövsta.

Hossein Nayebagha sa...

Du har rätt. Det är en generalisering som är rätt ohållbar.

För de hade en tuff grupp även i VM 2006. Jag antar att jag menade att gruppspelsmatcher i regel är enklare än sluspelsmatcher, eller att jag hade den tanken som en förutsättning.

Så min poäng är att liksom vissa lag - ofta de offensiva - klarar sig bättre i ligan, medan de kan vara väldigt sårbara i CL:s slutspelsfas, är Holland ett landslag som klara sig bättre i kval och gruppspel än enskilda stormatcher.

Även om det kan vara lite slumpen som gjort att de åkt ut i första hindret efter gruppspelet i de två senaste storturneringarna, tror jag personligen att det...INTE var en slump helt och hållet. De har inte den där tyngden som till och med ett blekt Gli Azzurri kan ha. För dålig balans.

Däremot tänker jag förringa deras seger mot Frankrike trots allt, eftersom jag tycker att de hade en jävla flyt i den matchen. Jag minns, och det finns dokumenterat i ett blogginlägg från samma kväll, att så fort domaren blåste av den matchen så var jag helt säker på att Holland inte skulle vinna EM. Jag ansåg att deras turkonto hade tagit slut i och med den matchen. För de hade också en hel del flyt mot Italien. Men mot Frankrike var det nästan komiskt hur precis allting gick deras väg i det att Robben och Sneijders rökare på chans båda hittade nätet efter fransmännens reducering. Även innan det tyckte jag inte att holländsk ledning speglade matchbilden. Kanske ingen slump det heller. Deras spelare var mer pigga och fräscha. De var ständigt ett hot även om de inte förde matchen.