torsdag 7 januari 2010

Lottningen, Del IV

...

Grupp D - Tyskland, Australien, Serbien, Ghana

En av de mest jämnstarka grupperna.

Tyskland är ganska given som gruppsegrare. Dagens landslagsfotboll är mycket jämnare än förr, men en sak som man alltid kan räkna med är att Tyskland aldrig besväras av nerver. Till och med när de åker ut gör de det genom att vara urtråkiga hela turneringen och aldrig riktigt vara i närheten av att lyckas (se EM 2000 och 2004). Trenden har varit uppåtgående sedan VM 2006, men jag har i ärlighetens namn inte sett laget spela en tävlingsmatch sedan EM-finalen, så jag har lite svårt att sia om deras möjligheter. Jag tror inte att de kommer att vinna VM, men jag blir inte förvånad om de lyckas ta sig till finalen åtminstone.

Australien är ett landslag som jag inte älskar, men med hjälp av sina sydeuropeiska ättlingar har de under hela 2000-talet varit ett ganska bra landslag. Varken Serbien eller Ghana är några monster, så det finns goda chanser att ta sig vidare, men för mig och för många andra kommer de nog att vara nederlagstippade.

Serbien är ett ovisst kort som kommer till VM delvis på grund av att både Frankrike och Rumänien floppade i kvalgruppen. För fyra år sen deffade de till sig en VM-plats före Spanien i kvalgruppen, men väl framme i slutspelet var man hur bleka som helst och förlorade alla sina matcher. Missade därefter EM, så, jag får avvakta och titta lite närmare på vilka spelare de förfogar över.

Ghana är kanske en liten favorit till andraplatsen för mig. Gjorde mycket bra ifrån sig för fyra år sen och har ända sen 90-talets början varit ett av Afrikas starkare landslag. Varför det dröjde så länge innan de gjorde VM-debuten är en gåta för mig. Jag kan också tänka mig att det är till en fördel för dem att VM går i deras kontinent.

Inga kommentarer: