onsdag 20 oktober 2010

Romanità

Jag vill verkligen inte skriva om Roma för att jag känner att det laget förföljer mig. En hel drös med spelare har varit i klubben i fem år eller mer och deras namn har ältats för mig gång efter annan. Jag läste en blogg för att den var bra och skribenten råkade vara romanista. En av mina bästa vänner är romanista. Och Roma är Roma. Spelar de bra, pratas det om dem i olika fotbollsprogram. Spelar de mediokert, då diskuteras det varför de inte kan utmana toppen. Spelar de dåligt, då måste deras problem diskuteras 682 gånger varje vecka.

En annan sak som är sjukt irriterande med Roma är status quo även i deras prestationer.

Sedan 2-3 år tillbaka vet man att Roma är ett lag som ofta viker sig när motståndaren är lite hungrigare.

Schweizisk fotboll är på frammarsch och just Basel har en hel den erfarenhet på den här fronten.

Men, de är i slutändan klart svagare än Roma.

Och när de spelar mot Olimpico borde Roma vara kraftigt favorittippat.

Ändå kände jag bara på mig att Roma inte kommer att vinna den här matchen. För att jag har sett det förr. Hur lag som Cluj, Basel, Panathinaikos, Fulham och så vidare har kommit dit och fått med sig resultat.

Och det är så jävla sunkigt. Att jag kan sitta och förvänta mig att Roma får det sjukt svårt mot Basel på hemmaplan i en match som gäller allt. Där andra lag åker på en mina viker Roma ner sig. Hur många gånger har de tänkt göra det egentligen? Vad är det för sjukdom vi talar om?

Nu kan många komma och säga att Romas form inte är den allra bästa.

Visst, men ge mig vilket lag som helst från Tyskland, Spanien eller England som befinner sig i en mittenposition eller så, och de kommer fanimig inte att förlora mot Basel på hemmaplan. I 9 av 10 fall blir det så eftersom de med kvalitet och hemmafördel inräknat är ett bättre lag än FC Basel. När ett Werder Bremen eller ett Villarreal eller ett Liverpool går knackig i ligan, så förlorar man inte mot FC Basel hemma. Det är snarare en regel att man vinner.

Kolla på Arsenal. De är också ett gäng mesar som aldrig kan hävda sig i Champions, men de vinner i alla fall matcher mot lag som är sämre. Ofta väldigt övertygande dessutom.

Det är bara 1,5 år sen som Roma verkade vara ett bättre lag än Arsenal. Så någon nivåskillnad lagen emellan är det inte tal om, även om formen skiljer.

Ändå skulle det aldrig hända att Roma kör över Shakthar Donetsk med 5-1. När Shakhtar kommer till Rom så blir Roma gång på gång "tagna på sängen" av ukrainska kontringar. Om man vinner får man göra det med blod och svett. I bästa fall får man 3-1 efter att Vucinic får alla att pusta ut med spiken i kista i 87:e minuten.

Annars om Arsenal kan jag bara be till högre makter att de missar Champions nästa år och gärna åker ner till andradivisionen. Jag gillar Wenger och allt det där, men jag pallar verkligen inte se ett lag utan potential i turneringen varje säsong. Höra namnen om och om igen. Jag skulle hellre kolla på Syrianska - FC Trollhättan än Arsenal - Shakthar.

Inga kommentarer: