måndag 11 oktober 2010

Den där backen i Leicester City

Aj, aj, aj, Ponuts Kåmark!

Förra säsongen upprördes många av Pontus Kåmarks bedömning av den turkiska ligans slutspurt. Av den enkla anledningen att man inte tyckte att han var trovärdig som expert på en liga som den turkiska. Själv tyckte jag att reaktionerna var kanske lite överdrivna. Jag tror förstås inte att han hade stenkoll på det han sa, men jag tror å andra sidan inte att han hade hånats på samma sätt om han sagt något om den belgiska ligan till exempel, som jag tror att han inte heller har någon större koll på.

Men idag gjorde han det i alla fall igen. Och det är ju hur komiskt som helst. Han argumenterade för att Mesut Özils oengagerade attityd efter sitt mål mot Turkiet i fredags var som en uträknad strategi av en kille som vet "hur hetlevrade turkarna är". För det första är det en svepande generalisering och stereotypisering som inte känns helt rumsrent. För det andra tror jag att Kåmark är lite ute och cyklar.

Exakt vad som pågår i Mesut Özils huvud vet inte jag. Jag tycker inte heller att det är en big deal att han har turkiskt påbrå och spelar för Tyskland. Det är snarare något väntat och han är dessutom inte den förste "halvturken" att göra det. Bland annat Mehmet Scholl har slagit honom med cirka 10 år. Men att han skulle vara helt främmande för att känna sig delvis som turk bara för att han är född och uppvuxen i Tyskland... Utöver att jag har för mig att det inte var uteslutet att han skulle välja Turkiet, är det en etablerad sanning att det är majoritetsbefolkning omkring dig som bestämmer vilken etnisk grupp du tillhör. I Özils fall skulle han av många tyskar refereras till som turk, precis som Zlatan av många i Sverige ses som 'invandrare'.

Fast Zlatan har än så länge inte fått leva med att ha en framstående socialdemokrat i sitt land som öppet talar om jugoslaver som en underlägsen och överflödig befolkningsgrupp i Sverige...

* * *

När jag ändå talar om Özil och det här med hur han ses av andra människor än sig själv kan jag bara i förbifarten nämna att han tydligen kallas för Masoud Özil i Iran. Känns som en småträlig grej men ändå coolt.

Inga kommentarer: