söndag 29 maj 2011

FCB 2009-2011

Därmed kan jag i alla fall utnämna Barcelonas senaste era till det bästa som världen skådat sedan Bosman. Under min livstid, eller fotbollslivstid i alla fall, är det här det starkaste lag som jag sett sedan senaste Grande Milan med Fabio Capello mellan 1992-1995.

Gårdagskvällens match blev lite av en repris på 2009 års final, med skillnaden att Barcelona var ännu mer överlägset den här gången. United började bäst, men när Barca väl kom igång var man aldrig riktigt hotade. Den här gången hann Rooney skapa lite nerv ändå, men andra halvlek var det det närmaste lekstuga man kan komma på den här nivån.

Jag är uppriktigt imponerad. Särskilt med tanke på vad det är för sorts fotboll som detta Barca spelar. Det handlar inte om underhållningsvärdet i sig, utan om vad det är för slags fotboll som är underhållande. Grande Milan hade många fantastiska stjärnor i sitt lag, men var sällan ett publikfriande lag. Men det släppte knappt in några mål, förlorade nästan aldrig. Det var frustrerande att skåda för neutrala åskådare, och till slut hatade man det där jävla köpalaget som hade så mycket tur. Så var det för oss barn.

Idag, som en mer rutinerad fotbollstittare, hade man kunnat konstatera att det verkligen inte handlade om tur, och att det fanns något beundransvärt i det där snåla spelet.

Barcelonas nuvarande utformning uppstod efter att jag redan hade startat den här bloggen, så flitiga läsare har redan sett att jag varit skeptisk. Första året sa jag att Barcelona förmodligen är det bästa laget i Europa, men kommer ändå inte att vinna Champions eftersom det inte går att vinna med bara vackert spel. Att Barca inte var tillräckligt cyniskt.

Andra året hade jag insett att det trots allt går, men fick min starka Inter-känsla inför semin bekräftad.

Därefter såg det ut som att det var slut för imperiet. Jag var inte ensam om att tycka så.

Sen vände allt när Real Madrid mosades med 5-0 i den här säsongens första El Clásico. Det var kanske senaste gången som någon underskattade FC Barcelona 2010-11. Och med gårdagens seger har man visat att det går att vara världens överlägset bästa lag även om man spelar... Som Barca gör.

Inga kommentarer: