söndag 11 mars 2012

Holier Than Thou (och jag står för det!)

Folk som har betalat för Viasats fotbollspaket kommer att hata mig för detta men, nu när jag har förstått att Premier League har förbjudit kanalen från att visa fler än en match på lördageftermiddagarna får jag ett stort leende på ansiktet.

Av det lilla jag vet eller har fått höra började det hela med att PL inte ville att man skulle visa eftermiddagsmatcherna på lördagen. Den tiden skulle ägnas åt att gå på arenorna och kolla på fotboll istället för att sitta hemma i soffan.

Men pubägarna i England löste situationen genom att visa matcherna på TV ändå, via bland andra just Viasat. Något som alltså var tillåtet i Sverige men egentligen inte i England.

Exakt hur tvisten nu har lösts vet jag inte, men till att börja med kommer Viasat inte att få visa mer än en match på lördag eftermiddag. Och eventuellt kommer man inte att få visa något alls från och med nästa säsong?

Låter väldigt märkligt med tanke på att det redan finns ett avtal mellan kanalen och PL.

Men att det bli lite stopp i den här vulgära kommersfotbollen, just med Premier League som i den här aspekten spelar i en helt annan liga än konkurrenterna från kontinenten, kan jag inte annat än välkomna.

Hade jag tyckt annorlunda om jag själv haft Viasatpaketet? Antagligen. Men i dagsläget har jag faktiskt råd med paketet, till skillnad från fattiglappsdagarna tidigare när jag var student eller arbetslös. Och jag har därmed märkt att jag någonstans inte vill ha paketet. Riktigt så rik är jag inte att jag kastar pengar i sjön. Jag vet att om jag skaffar Canal+ och Viasatpaketet så kommer jag att leva som en seg pensionär för resten av mitt liv. Det kommer att spelas fotboll hela jävla tiden och jag som är rätt bra på att grotta ner mig i saker skulle förstås förvandlas till ett patetiskt zombie. Fe real, this time.

Jag tänker inte gå in på en filosofisk eller samhällsanalytisk diskussion. De bitarna finns, men utrymmet och tiden räcker inte här. Men för första gången på sådär 15 år, sen fotboll blev mer av en TV-sport en tidigare har någon satt en begränsning för utbudet. Folk kan inte längre sitta i trygga Skandinavien och titta på varenda jävla match som MATJÄST UNAJTÄDD! TOTTÄNNHÄMM! AASJENAL! LIVVERPOOOL! och KJELLSI! spelar.

Faaan vad najs!

Inga kommentarer: