torsdag 19 april 2012

Flyt, kredibilitet och fotbollsandar

Såklart.

Jag trodde att jag var bara paranoid. Tänkte saker som att "om jag inte hade brytt mig så hade jag sett Barca som solklara favoriter".

Orkar inte ens analysera vad matchens utgång säger om mina föraningar, men jag blev mäkta irriterad.

Inte fullt lika irriterad som när Barca fick sina två straffar mot Milan.

Men, nej... Jag kan bara inte fatta hur mycket flyt ett och samma lag kan ha under en sån kort period.

Okej, det är inte bara flyt. Det kan vem som helst se. Att kicka Andres Villas Boas gjorde susen.

Men ända sen returen mot Napoli och framåt har det varit en stor gåva från Gud till Chelsea.

Det är bara för jävla typiskt att året då de till slut helt tappar sin status som ett lag att frukta, vinner de Champions League efter att ha varit ute redan i åttondelen, och slipper därmed det där med att missa att kvala in till nästa säsong som ligans femte- eller sjättelag. Vilket hade betytt sjukt mycket under sommarens transferfönster.

Kanske, kanske, blir det inte av att de verkligen vinner hela skiten, men det är svårt att tänka sig annat när man får med sig allt annat.

Tyckarna kan sitta och orera om deras fantastiska försvarsspel, men vi alla vet att det hade låtit helt annorlunda om Sanchez lobb gått fem centimeter lägre... Om Cesc Fabregas inte fått felträff framför öppet mål... Om Pedros placering mot stolpen gått några centimeter mer åt vänster... Om Sanchez haft bättre balans för att skjuta in sitt andra kanonläge.

Man är inte världens bästa försvar om man släpper till fem rejäla målchanser (lägg till Puyols nick som kan skrivas på Chechs konto).

Försvarsspelet var bra sett över hela matchen, men det såg inte ut som det gjorde med Milan på San Siro nu senast.

Jag utgår hursomhelst från att Chelsea tar sig till final. Först där hoppas jag att mardrömmen får ett stopp.

Spelar Barca som igår kommer de att vända på det. Men något säger mig att det inte blir riktigt så. Det fanns en Chelseakänsla hela tiden och efter första mötet har den bara förstärkts. Det sved för dem senast, och nu måste det svida för Barcelona. Fotbollen är rätt bra på att jämna ut saker. Bara det att Barca håller på att göra verklighet av planerna att som första lag på 22 år försvara sin titel som Europamästare gör att de åter kan få det mesta mot sig i returen.

Det är inte att jag inte kan se dem göra mål. Det är att jag känner på mig att Chelsea kan göra ett. Minns hur mycket trubbel Milan ställde till med på Camp Nou...

Inga kommentarer: