onsdag 11 april 2012

Rule Östergötland



Fick en ordentlig chock, följt av en fnissattack när jag under lunchen kollade gårdagens resultatbörs på Livescore. Åtvidaberg 6 -1 Gefle.

Roligt på flera nivåer. Det var ju redan en händelse att Åtvid gjorde fyra "baljor" borta mot Örebro i premiären. Aftonbladets Robert Laul kom då med mantrat "kommer Åtvidaberg att överhuvudtaget att tappa poäng den här säsongen?". Efter att ha tagit reda på att de inte direkt gjorde något revolutionärt mot ÖSK förstod jag inte riktigt innebörden. Det kanske bara var ett sätt att uttrycka förvåning över en stark seger för ÅFF.

Det blev till just en mantra efter att ÅFF stod som hundraprocentigt även efter den andra omgången. Det satt långt inne den gången. Frisparkskonst i slutminuterna.

När då det hela förlängs med en tredje raka seger är det ännu mer av en grej. Såvida inte Häcken slår Mjällby med 3-0 i sin match kommer ÅFF att ha lett Allsvenskan hela säsongen.

Och så att det är med 6-1. Kontrasten mellan en rejäl utklassning och den självklara frågan "kan de göra det en gång till?" är skön.

Och så den sista aspekten, att detta 6-1 kommer mot GÄVLE. Laget som i flera år har symboliserat dödgrävarfotboll i Sverige och som mycket riktigt även den här säsongen bara hade ett insläppt mål på de två första matcherna.

Det ska till en hel del för att tabellen ska se ut på samma sätt efter att omgången är färdigspelad, därför har jag varit extra motiverad för skärmdumpen ovan. Fortfarande ÖSTGÖTSK serieledning i Allsvenskan. Stort. Jag skulle kunna referera till helhetsbilden av Allsvenskan, yttre trender, och skoja om att efter skånsk dominans de senaste åren (guld för MFF och HeIF) kommer Östergötland nu att ta över.

Men dum är jag inte. Just Åtvidaberg kommer ändå att bli fascinerande att följa (i den mån en sån som jag kan säga det).

Att IFK går som tåget är inte så värst fascinerande. Bara jävligt coolt.

Inga kommentarer: