fredag 20 juni 2014

Dag 8: Grupp C i VM 90 återuppstår

Uruguays seger var den andra matchen som berörde mig rejält. Luis Suarez briljans behöver jag inte gå in på. Ni vet det lika mycket som jag. Han gör så mycket rätt så ofta att han nu måste ses som världens bästa renodlade striker.

Det är en annan sak som fångar min fascination. Jag gillar ju siffror, mönster och minnen.

Framförallt om det innehåller referenser till världsmästerskapens världsmästerskap VM 90 i Italien.

I det VM:et spelades Grupp C på Luigi Ferraris i Genua och det helt nybyggda Delle Alpi i Turin.

Gruppen bestod av en storfavorit, två medelstarka europeiska länder och debutanten Costa Rica som inte skulle ha någon chans överhuvudtaget.

Storfavoriten var Brasilien.

De andra två var det då så rutinerade Skottland och det intressanta unga Sverige som gått igenom kvalet förlustfritt.

Costa Rica var en blåbärsnation i en tid då VM innehåll några blåbärsnationer.

Jämför man detta med Grupp D i VM 2014 finns det en tydlig skillnad: Det fanns inför turneringen ingen jättestor gruppfavorit.

Men om något land skulle ha det favoritskapet vore det EM-silvermedaljören Italien.

I förhandstipsen går meningarna isär lite om de tre som slåss om avancemang i gruppen, men jag har ännu inte sett att någon tagit bort Italien från de två platserna vidare. Antingen är det Uruguay eller England som anses vara lite svagare.

Costa Rica är idag inte ett lag som man bara ska köra över, men att de skulle ta en av de två platserna finns inte på kartan.

När vi har fastställt det ser vi mönstret:


Första gruppomgången:

Gruppfavoriten (Italien/Brasilien) slår en andrahandsfavoriterna (England/Sverige).

Den andra andrahandsfavoriten (Uruguay/Skottland) lider ett pinsamt nederlag mot Costa Rica.

Andra gruppspelsomgången:

I den stenhårda kampen mellan de två torskande andrahandsfavoriten vinner laget som upplevde ett fiasko i premiären (Skottland - Sverige 2-1, Uruguay - England 2-1).

Vad som händer härnäst får vi se snart.

Men om Italien liksom Brasilien slår Costa Rica i andra gruppspelsomgången...

Då har England, som just nu är precis som Sverige i VM 90; förlorat 1-2 två gånger i rad mot gruppfavoriten och den största konkurrenten, "chansen" att förlora med 1-2 mot Costa Rica liksom Sverige i VM 90, och därmed skicka Costa Rica vidare som grupptvåa bakom Italien.

Det är trots allt tre matcher som måste gå in och jag tror verkligen inte att England förlorar med 1-2 mot Costa Rica. Men jag gillar att hälften av matcherna spelats klarat är läget nästan exakt som i Grupp C VM 90.




Inga kommentarer: