onsdag 22 april 2009

Hoppsan x4

Om det har slutat hända märkliga saker i Italien så finns det en del av det i andra ligor.

I Holland kommer PSV med största sannolikhet att missa Champions, med tre omgångar kvar av ligan. Det är något som vad jag minns inte har hänt sen andra än mästarlagen fick spela i turneringen. Variation är något bra och det här är bara välkommet i mina ögon. Jag har aldrig, och kommer aldrig förstå de som tycker att det är synd när ett lag som abonnerar på en plats i den turneringen missar den. Be it Barca, Milan, Bayern München, Rosenborg eller PSV.

En annan sak som inte har hänt på väldigt länge är att Lyon kan gå miste om en fransk ligaseger för första gången sen 2001. Att de missar det är väl anmärkningsvärt, men egentligen något som borde ha hänt mycket tidigare. Inte ens i just Holland eller Skottland brukar ett och samma lag kunna vinna ligan sju år i rad, även om det hände på 90-talet med Rangers.

Valencia som hade en komiskt besvärlig period för nån månad sen är plötsligt ledande i kampen om fjärdeplatsen bakom Sevilla. Jag vet inte om primeran är den mest jämna ligan av de stora, men den är på alla sätt den mest svängiga. Både ifråga om trender och förloppet i enskilda matcher.

Och just det, Magpies på väg ut ur PL. Jag var med när de gick up senast, för över 15 år sen, med Keegan och den relativt okände Andy Cole. Hade jag inte gillat den här fotbollsklubben med stort F, hade jag tyckt att något så otänkbart varit kul. Nu är det mest sorgligt. Men oavsett hur mycket pengar de förlorar på det, tror jag inte att frånvaron blir så långvarig. Det har hänt Nottingham Forest och, om jämförelsen tillåts, Coventry, men Newcastle är för stort för att hålla sig borta. Det är ju inte heller pengar som är det stora problemet just för dem. De kommer nog återkomma inom 2-3 år. Till och med det katastrofala Leeds är ju på god väg mot en återkomst.

Sen kanske man inte ska döma ut chanserna helt. Det är lätt att döma ut Shearers intåg som ett misslyckande, men Chelsea (h) och Spurs (b) är inte matcher som Toon ska vinna, och så är Stoke ett svårspelat lag på hemmaplan.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: