söndag 19 april 2009

Spöket

Stora delar av säsongen har jag haft intrycket att årets Inter är så mycket rostigare än årets Juventus. Rappa kontringar var således inte det jag förväntade mig igår, men på något sätt lyckades Inter med det. Hur går det ihop?

Sett till helheten bjöd inte omgången på några jätteöverraskningar. Verkar ha blivit så på sistonde. Att Genoa torskar hemma mot Lazio var förvånande, men jag hade inte satsat en förmögenhet på motsatsen, om man säger så. Jag tycker inte att Genoa någonsin har varit jättestabilt den här säsongen. Det är logiskt att de eldar ner Juventus på hemmaplan. Att de sen blir bortkontrade av Lazio på hemmaplan är precis ett sånt tecken på det. Och det var ju inte så långt borta att de torskade bora mot Cagliari trots en man mer i 60 minuter. Genoa har kort sagt en hög högstanivå, men lägstanivån är inte hög nog för ett typiskt stabil ligalag. De kör ner sina moståndare med intencitet, inte finess. Det är lite som England brukade vara i VM förr i tiden.

Även Fiorentina visar liknande tendenser. De är inte det där laget som kopplar greppet om någonting. Därför är det ändå inte så förvånande att de torskar mot Udinese på Friuli när de har så mycket mer att spela för.

Att Chievo slår Siena borta är förvånande, men åsnornas form gör att det inte kommer som en blixt från klar himmel. Pellissier gjorde två strutar till. En viss expertkommentator på Kanal 9 tyckte för ett tag sen att han inte håller Serie A-nivå. Jag är inte efterklok. Jag tycker bara det är en märklig sak att säga om en spelare som ändå gjort ganska många mål i sin Serie A-karriär.

Men jo, det fanns ju en liten knall. Reggina åkte till Bergamo och slog Atalanta med 1-0. Vilket annat år som helst hade det varit mindre förvånande. Reggina har lindansat mot döden ett bra tag nu. Inget tydde på att de skulle kunna klara sig kvar ännu en gång. Att de fortfarande är i matchen har ju mest berott på Lecce, Torino och Bolognas oförmåga att ta sina chanser när de ges.

Men där har vi det. Reggina har nu närmat sig. Spöket Reggina. Är där igen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Ekim sa...

Pellissier och Tiribocchi är av samma sort. Båda är och förblir rätt underskattade. // Ekim

Hossein Nayebagha sa...

They're also quite ugly in appearance.

Nä, skoja.