lördag 18 juli 2009

Drömflytt eller paradox?

Okej, då kanske det inte blir nåt av att bära nummer 10 för Zlatan. Barca väntar.

Erik Niva verkar tack och lov vara tillbaka från pappaledighet (det är bra att prioritera barnen, men jag talar utifrån mig själv som läsare) och har skrivit några ord om övergången.

Huruvida Barca är 2000-talets bästa lag låter jag vara osagt, men personligen ser jag inte det här som "ytterligare ett steg". Visst är Barca hetare än Inter i dagsläget, men alla världens största spelare kan inte spela i samma lag. Jag tycker inte att det finns någon riktig statusskillnad mellan Inter och Barca. Båda är just nu störst i sina länder, båda har en mäktig historia bakokm sig utan att vara nummer ett, och båda är just nu väldigt rika. Att Inter sen inte har gått så bra i Champions är en annan femma. De har inte alltid värvat rätt, men de har resurserna som krävs för att vinna turneringen. Status och prestige har just mycket med makt att göra, och där ligger inte Inter efter någon klubb i Europa.

Om man nu ändå ser det från ett karriärperspektiv så är jag lika tagen av vilken fantastisk karriär Zlatan haft. Om någon hade beskrivit att han skulle spela i Ajax, Juventus, Inter och Barcelona, för 8 år sen, då hade det låtit som något en liten knatte fantiserat om. Något som är för orealistiskt. Allt kan ju inte vara så perfekt. Då blir det lite löjligt. Lite Hollywood. Det måste vara något påtagligt, som gör fantasin roligare. Det måste finnas åtminstone en Roma eller Atletico de Madrid på vägen. Ett lag som är stort men inte gigantiskt. Nu är inte Ajax på 2000-talet en tungviktare, men att som första proffsklubb få Ajax, som trots allt har några av fotbollshistoriens största dynastier bakom sig, det är något helt annat än att få typ Groningen, Metz eller Blackburn.

Resten behöver kanske inte kommenteras.

* * *

Själva affären är jag lite skeptisk till. Jag misstänker att det inte finns någon vinnare i den här affären. Inte riktigt.

När jag först hörde att "Zlatan ska till Barca", tänkte jag att nu kommer han att få vara med i Harlem Globetrotters ett tag.

Det var innan jag visste att affären förutsatte att Eto'o skulle gå andra vägen till Milano.

Inters perspektiv:

Jag tyckte att de hade börjat värva lite smart igen. Lucio verkade duglig för att bredda Inters försvar som tack vare gipskatter som Chivu och Samuel är väldigt bra på pappret, men instabil i realiteten. Och Hleb är ingen spelare som på egen hand lyfter ett lag som Inter, men han är ändå en kreativ typ som de annars har väldigt få av, och ekonomiskt gångbar. Mycket bättre än att punga ut miljonerna till en föredetting som Morratti alltid har älskat.

Men när de förlorar Zlatan så har de genast gjort av sig med en kreativ kraft. En som burit hela laget på sina axlar det sista året. Nu har de Eto'o, Balotelli och Milito som anfallare, och dessa spelare har inte kreativitet som signum. Eto'o och Milito är i boxen för att panga in bollen i nät och Balotelli är visserligen snabb, vilket gör att han kan jobba på större ytor, men någon stor kreatör är han inte.

Så är det då tänkt att de ska ha Hleb nästan som trequartista som ska mata strikers längst fram? Tror inte det funkar. Inter får handla mer eller glömma CL.

Barcelona och Zlatans perspektiv:

Eto'o har varit ovärderlig för Barca. Han är deras enda vassa striker. Henry är ganska värdelös på att sätta till sina målchanser. Messi är världens bästa fotbollsspelare, men ingen riktig striker. Gudjohnsen (ska han vara kvar?)... Behöver inte ens kommen-teras. Bojan är fortfarande en klen liten pojke.

Zlatan är en bättre fotbollsspelare än Eto'o, men en sämre avslutare. Nu talar vi inte om himmel och helvete. Zlatan, Henry och Messi kan såklart alla göra mål. Många mål. Men de kan hamna i svåra lägen där de bara behöver en killer i straffområdet, och det har de inte nu, om affären blir av.

Jag tror att Zlatan kommer att få något som han inte upplevt förut; en plats i Champions Leagues semifinal. Mer än så är allt annat än en garanti, utan Eto'o.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså det här: "Henry är ganska värdelös på att sätta till sina målchanser." Jag antar att du inte talar om fransosen som spelar i Barca, utan en kille som står och spelar ute på gårdsplanen utanför ditt hus. Jag har hört att han är "ganska värdelös" på att skjuta bollen i mål. Fransosen i Barca skötte sig alldeles utmärkt senaste säsongen. Ingen Eto'o på långa vägar, men värdelös, hallå!?

/J.

Hossein Nayebagha sa...

Förtydligande:

Henry gör mål när man inte alltid förväntar sig det av honom men missar grovt så ofta att jag blivit trött på det. Typ han kan få en boll precis vid straffområdet och placera in den i krysset. Men så ofta får han bollen lite på kanten sådär, och kommer HELT FRI, men det enda han lyckas få ur sig är en klen bredsida som gör att bollen bara rullar in i målvaktens famn. Så var det med honom även i franska landslaget. I Arsenal var han så outstanding att jag inte minns hur många såna missar han eventuellt gjorde. Det fanns så mycket mer att anmärka på den tiden.

Visst gör han även en hel del 'enkla' mål, men han skulle kunna göra så många fler.