tisdag 28 juli 2009

Att kyssa, eller att inte kyssa

Efter att ha sett Zlatan jonglera i Barcadräkten har jag kapitulerat och älskar nu varenda minut av den här berättelsen. Det känns lite overkligt på något sätt. Jag är tillräckligt gammal för att ha följt Zlatan med en etablerad fotbollshjärna bakom mig sedan han började bli ett hett namn med Malmö FF i Superettan. Som jag redan skrev förra gången Zlatan var på tapeten så är hans karriär lite för bra för att vara sann. Men nu är inte det här någon Truman Show. Det är fotbollen som är grejen, och att se honom där på Camp Nou kändes så nytt och så stort. Det är trots allt ett halvt decennium sedan som han senast bytte land, från Holland till Italien. Ny fotbollskultur, nya färger. Så spännande. Och den här gången är han ju verkligen en av världens absolut bästa spelare. Så var det inte när han lämnade Juventus. Det var under hans år i Inter som han blev från en Fernando Morientes till en Thierry Henry (jag talar här om status och inte spelstil, om vi tänker oss typ 2004 års förutsättningar).

Det finns en sak som har retat många, och det är att Zlatan kysste Barcelonas klubbemblem redan under sin första dag i klubben. Man tycker att det är falskt och billigt.

Kanske hade jag också varit kritisk om jag inte var en Zlatanist. Men jag tror att det ändå finns en vettig förklaring till varför jag försvarar honom litegrann, eller åtminstone inte blir särskilt upprörd. För det var inte Real Madrids emblem han kysste. Jag tror på Zlatan när han säger att hands önskemål till Massimo Morratti var att bara en klubb får han säljas till och det är Barca. Jag tror att han hade kunnat övertalas att joina Real, men när man tänker tillbaka så tyder allt på att det var Barca han hela tiden drömde om. Strax efter säsongsavslutningen sa han en intervju att Barcas sätt att spela är framtidens fotboll. Det är inget dåligt smicker, ovanligt att säga av en spelare från en konkurrerande klubb. Det var på något sätt ett budskap. Han ville gärna spela för Barca.

Så även om det var överdrivet så kan jag förstå honom lite. Gesten kan ju tolkas på lite olika sätt, men man kan se det som inte mer än en omärkvärdig kärleksförklaring. Jag blir mer störd när jag ser legoknektar göra det. Säg till exempel att Robinho skulle göra det med Citytröjan, för att ta ett övertydligt exempel.

Om det ska vara ett hån mot Inter, så skulle jag, om jag var Intersupporter, blir mer irriterad över påståendet att det bara finns en speciell klubb och att den är Barca. Där finns det fog för att tolka det som brist på respekt mot den förra klubben.

Men till hans försvar så var han väldigt tydligt med tacksamhet och respekt för Inter under presskonferensen innan.

Notervärt annars att världens just nu tre eller fyra bästa anfallare alla spelare i La Liga.

Edit: Simon Banks vakna öga ger en fantastiskt kul överblick på Zlatans karriär. Klicka här för att läsa det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: