söndag 12 juli 2009

Ingen Barcadeal, men en bra tröjdeal för Zlatan

Zlatan har bytt tröjnummer. Adriano är nu borta från klubbe, så hans tröja nr 10 är ledig och är preliminärt reserverad för Ibra.

Kanon.

Inte bara att jag alltid sett 8 som kanske det mest osexiga nummer man kan ha från de första elva, det har varit särskilt irriterande att se det på en anfallare. 7, 10 och 11 funkar på två positioner, men en 8 kan jag inte se som annat än mittfältare. Det har stört mig en aning att Zlatan har den.

Det kan tilläggas att min känsla om 8 överensstämmer med de positionsbestämda siffrorna, vars ursprung jag inte vet något om. Möjligen har det en gång i tiden varit mer eller mindre en regel om att särskild position ska ha särskild siffra?

Såhär funkar det i alla fall:

1. Målvakt

2. Ytterback
5. Mittback
6. Mittback
3. Ytterback

7. Ytter
4. Central mittfältare
8. Central mittfältare
11. Ytter

9. Anfallare
10. Anfallare



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: