söndag 9 oktober 2016

Den ultimata Allsvenskan - sammanfattningen

Jo, det tog tre år för mig att fullborda min bloggidé. Den ultimata Allsvenskan. De 16 lagen som jag just nu helst skulle vilja ha i Allsvenskan tillsammans för att det ska vara fulländat utifrån både subjektiva och fotbollsestetiska eller historiska perspektiv.

Den sista delen kom i somras och här är en sammanfattning. De sexton lagen blev alltså:

AIK
IK Brage
Degerfors IF
Djurgårdens IF
IF Elfsborg
GAIS
Hammarby IF
Helsingborgs IF
Kalmar FF
IFK Göteborg
IFK Norrköping
Malmö FF
Trelleborgs FF
Örebro SK
Örgryte IS
Östers IF

Det är möjligt att jag tagit ett par annorlunda val om jag hade gjort listan idag, eller inte.

Följande lag hade jag gärna sett i Allsvenskan ändå. Vissa av dem borde nästan varit med, medan andra helt enkelt aldrig skulle kunna klara sig igenom konkurrensen.

Västra Frölunda IF
Vi som växte upp med Allsvenskan under 90-talet minns att Frölunda var hela seriens fula ankunge. Idag är det nästan otroligt att tänka att de ändå var så stabiliserade i Allsvenskan. Trots att den ju på den tiden var mindre än vad den är idag. Men publikunderlaget var alltid uruselt och det finns redan så många Göteborgslag, så det är väl ganska rimligt att de hamnar utanför, men det skulle vara hur retro som helst om de nån gång stack upp huvudet igen längre upp i det svenska seriesystemet. Ärligt talat vet jag inte ens om man fortfarande existerar med tanke på hur många andra lag från regionen det är som ligger högre i seriesystemet.

BK Häcken
Under de senaste åren har Häcken etablerat sig i Allsvenskan till den grad att jag tror att de flesta utanför Göteborg skulle instämma i påståendet "Häcken hör hemma i Allsvenskan". De har tydligen pengarna (näst bästa ekonomin i serien), den karaktäristiska offensiven, relativa sportsliga framgångar; bland annat Europaplatser och Cupseger. Dessutom en ny arena nu. Jag har inget emot Häcken. Snarare beundrar jag dem för att de från absolut ingenstans har stegvis byggt upp sin klubb till den klart starkaste klubben i Göteborg bakom IFK Göteborg. Om fem år kanske de har skapat ytterligare historia så att jag tycker att de inte kan hållas utanför top 16.

Halmstads BK
Okej, ja, här måste jag nog förklara mig och det är mest subjektivt. Har en bra tradition, flera SM-Guld i mer modern tid och är Hallands enda riktiga representant i Allsvenskan. Jag gillar inte bokstaven H (trots att mitt förnamn alltså börjar med det) som namn på klubbar och HBK känns överlag för "snällt". Man harvar bara nere i serien nuförtiden och gör inget väsen av sig. Även om de skulle ha en succésäsong skulle man bara vara snälla Halmstad som ingen på allvar kan tycka illa om. Därför krävs det fler säsonger i Superettan för att jag verkligen ska sakna dem.

Gefle IF
Har blivit lite nutidshistoria med över tio raka säsonger i Allsvenskan och en härlig vinkel i storyn om det urtråkiga laget som ingen gillar. Nu verkar sejouren ta slut och ingen kommer att sakna Gefle. Ärligt talat inte jag heller. Men jag uppskattar det som de skapade under dessa år.

Assyriska FF - När jag var ung gick jag på blattemyten och diggade Assyriska. Och fortfarande har ju Assyriska och "tvillingen" Syrianska mer karaktär än många andra klubbar i landet men det i sig räcker inte. Publiken är säkert hängiven men uppenbarligen alldeles för liten för att man någonsin ska ha större visioner för klubben. Och samma sak gäller förstås Syrianska. Och som om det inte vore nog har vi alltså inte en men två assyriska/syrianska klubbar från Södertälje på den här nivån. Det blir som att man skjuter sig i foten två gånger. Ja, för att jag får ofta känslan att Södertälje som ort - i stort - aldrig kan fullt ut identifiera sig med Assyriska och Syrianska och därför tappar man mark där. Kanske är det värt det. Alla behöver inte vara störst. Det är en annan diskussion. Men generellt tycker jag att vi har för många etniska klubbar i landet. Vilket framförallt hämmar Stockholms södra förorter och kommuner i att ha en större fotbollsklubb som representerar hundratusentals människor som tillsammans skulle kunna ha en klubb som är ÄKTA. Som skulle vara landets mest hårdkokta gäng. Laget från the hood, helt enkelt. Men nä, istället är man andraklassens supportrar till Hammarby och AIK och alla etniska grupper ska ha en egen förening. Ja, här spårade jag ur på riktigt.

Gunnilse IS - Gunnilse hade mindre framgångar på 90-talet men det var inte förrän jag lärde mig att det var Angereds lag som jag fick en hard-on för de rödblå. Här finns potential på riktigt. För klubben finns redan och den heter bara Gunnilse och har koppling till en förort och inte en etnicitet. Dock är det i nuläget orealistiskt att påstå att Gunnilse hör hemma i Allsvenskan.

Åtvidabergs FF - Jo, som östgöte kanske det gör lite extra ont att utelämna brukslaget som på 70-talet spelade Europacupmatcher mot Bayern München. Men vad ska man säga, Degerfors bär sin bruksstämpel på ett sätt som ÅFF kanske inte kan eller vill göra. Så man fick inte plats.

GIF Sundsvall - Representerar norr på ett okej sätt men jag har några subjektiva beefs med giffarna och bittra minnen av hösten 2002 när Peking inte lyckades vinna däruppe vilket resulterade i nedflyttning.

IK Sleipner - Undrar hur okänt Sleipner är för folk utanför Norrköping. Jag tycker i alla fall att om man har ett SM-Guld från 30-talet och är från Norrköping så ska man vara med då och då!

Inga kommentarer: