tisdag 17 juli 2018

VM-utvärdering: del 1

Då var det över. Frankrike anslöt till en skara som Spanien och England ännu inte tillhör; de som vunnit fler än ett VM-guld.

På plan och den visuella betraktelsen av spektaklet har varit relativt bra. Jag rankar det högre än 2010, 2002 och 1994 av de som jag själv upplevt. Det kanske gäller även 2006. 2014 är en jämn match. 1998 och 1990 klår detta.

Miserabelt var saker som VAR (men den lättades tack och lov av i slutspelet), publikens nedräkning till kick-off, Englands orkester som fick en att längta efter Irans tutor eller 2010:s vuvuzelor, målmusiken... Som utöver att bara finnas till också spelade de respektive nationernas egna tjohejlåtar.

Att ena slutspelshalvan uppenbart inte var av samma tunga kaliber som den andra är också ett minus, även om Kroatien på ett sätt räddade det eftersom det var det laget som hade potential för att nå final oavsett... Mer eller mindre. Ett lag som på en bra dag hade kunnat slå vem som helst.

Positivt: Jämna matcher, bättre dräkter och mer rimliga dräktval än 2014, bra och balanserad fotboll med alla typer av mål, straffsparksläggningar i matcher som behövde det, lagom mycket skrällar och i min högst subjektiva värld kul att Frankrike vann guld igen.

Ett sätt bland många att utvärdera är att gå igenom lag för lag utefter slutrankingen.

Och där framkommer att tre lag slutade på exakt samma siffror. Bara det måste ju också vara ett rekord:

32. Panama
VM-debutant och VM:s sämsta lag. Har tyvärr inget att lägga till utöver att konstatera att de var sorgligt chanslösa mot gruppens starkaste lag. Panama blev i slutändan ett av de lagen som fick mig att tänka att det trots allt var bättre med 24 lag i VM. Men den frågan förblir en av få där jag inte alls är så konservativ. Jag såg rimligheten i 32 lag från början. Men en del av mig tycker att det kanske trots allt blir för mycket av det goda med 32. Gudskelov verkar 48-förslaget inte bli ett faktum till nästa VM, tvärtemot min uppfattning att det redan var klubbat.

Siffror:

0 vinster
0 oavgjorda
3 förluster

2 gjoda mål
11 insläppta mål 

31. Egypten
Första VM:et på 28 år och fet besvikelse blev utgången. Det var inte det här man förväntade sig i Kairo i vintras när Mohammed Salah sköt in den där straffen.

 Siffrorna ljuger en del. Det hade kunnat se betydligt bättre ut. Men det som är klart är att Egypten sammantaget inte var nära att nå åttondelsfinal, vilket de borde ha varit. Man besegrades av Ryssland alldeles för enkelt och mot Saudi... Ja, den matchen såg inte jag. Jag såg bara att Saudi fick en billig straff plus en straff till skänks. Nog kunde man ha bättrat på siffrorna i andra halvlek?

0 vinster
0 oavgjorda
3 förluster

2 gjorda mål
6 insläppta mål

28. Island
Svenskarna snackade så mycket trams kring Island att jag till slut njöt av att se dem åka. Eller, låt mig vara ärligt. Jag tvingades hoppas för att jag ville ha Argentina vidare. Men låt oss bara säga att jag inte tyckte att det var synd.

Vad är då tramset? Ja, det är att Island spelade playoff till VM 2014. Gick direkt vidare utan playoff till både EM 2016 och VM 2018. I nämnda europeiska mästerskap gick man obesegrade genom sin grupp och slog ut England i åttondel.

Ja, det är fantastiskt att ett land med 300 000 invånare kan åstadkomma allt detta. Men när man då redan har gjort det så är det ju inte tidernas sensation om man lyckas plocka en pinne av ett av världens största fotbollsnationer. Svagare lag än Island har lyckats knipa en pinne här och där mot ett storlag.

Nu sprack bubblan istället mot Nigeria och i slutändan kunde man inte betvinga Kroatiens reservlag.

Poängen mot Argentina kommer nog göra att man ändå minns detta VM-debut med viss stolthet. Men det fanns potential för mer. Det är dock givet att i en sådan kompetent grupp så kan inte alla håva in poäng.

0 vinster
1 oavgjord
2 förluster

2 gjorda mål
5 insläppta mål

28. Costa Rica
So close, yet so far away? Succén från 2014 återupprepades inte. Men det krävdes övertid för Brasilien och man var aldrig helt borta i öppningsmatchen mot Serbien. Poängen mot Brasilien hade gett laget en rimlig chans till avancemang. Nu blev det en akademisk avslutningen mot Schweiz som jag inte såg men 2-2 är tillräckligt meriterande.


0 vinster
1 oavgjord
2 förluster

2 gjorda mål
5 insläppta mål

28. Australien
Inte helt olikt senast. Men då gruppen var enklare den här gången var man med och fajtades in i det sista. Spelschemat gav dock Danmark ett kraftigt övertag. Det är svårt att se att det påverkade särskilt mycket då Oz fick betala priset för att Peru hade en score to settle med vår vän Fru Fortuna.

0 vinster
1 oavgjord
2 förluster

2 gjorda mål
5 insläppta mål




Inga kommentarer: