fredag 21 december 2007

Klart

Jag fick inte en enda av mina matcher. Typiskt.


Celtic - Barcelona
Det finns inga lätta matcher, men det känns rätt tryggt att säga hejdå Celtic nu. Det hjälper inte att Barca redan fått smaka på Glasgow i år.

Lyon - Manchester United
Här blir det lite tuffare eftersom Lyon verkar vara på uppgång. Jag kan inte påstå att jag har koll på hur dagens Lyon spelar men i ett större perspektiv kan man jämföras med Roma under Spalletti. Offensivt och tekniskt lag med många anfallsmöjligheter. När Roma och United möttes förra säsongen sa jag att ett bra resultat på hemmaplan skulle vara idealiskt. Att sen åka upp till Manchester och ta emot ett pressat United på Old Trafford, och kontra sig vidare. Sen såg vi hur det gick. Så jag ska inte säga det igen. Och ett uppåtgående Lyon i år känns ändå inte lika hett som Lyon för ett par år sen. United favoriter, men långt ifrån avgjort.

Schalke 04 - Porto
Av uppenbara skäl en av de mest svårtippade matcherna. Men Porto brukar alltid leverera. De får spelar i Champions varje år, och har alltid tekniken. Spelare som kan hantera boll räcker alltid långt. Med Mourinho blandades det med hårt arbete och taktiskt kunnande. De senaste två åren har man i alla fall varit väldigt stabila, så jag tippar Porto här. Schalke känns mest här för att lära inför framtiden.

Liverpool - Inter
Den här var lite irriterande. Två lag som jag hade sett längre fram, både för turneringens skull och för mina sympatier. Och det känns typiskt. Att Liverpool höjer dramatiken känner vi alla till. Så det vore inte roligt om de åker. Om Inter åker kommer det vara så... Inter. Utgången? Helt öppet. Inter har utan tvekan en bättre trupp, men Liverpool har Benitez och en historia med den här turneringen.

Roma - Real Madrid
Ok, vi lär få fin fotboll här, men de här lagen har redan mötts sex gånger tidigare på de senaste sex åren i den här turneringen, så detta känns inte sådär häftigt som matchen ovan till exempel. I dagsläget har Roma en halvdan form, hur det ser ut i februari får vi se. Real Madrid går som tåget och jag undrar om det inte kommer bli en ny överkörning för Roma. Har man den mentala styrkan att stå emot ett offensivt storlag på bortaplan? Jag tvekar. Får Real med sig bra resultat från första matchen lär de kunna spela ut ganska bra på Bernabeu och då... Blir det inte 7-1, men väl utklassning? Men räkna inte bort Roma. Större under har skett.

Arsenal - Milan
Oj oj oj, inga dåliga grejer. Snorungarna i Arsenal är inte så oerfarna längre, men det går inte att jämföra med Milan. Samtidigt ligger lagen i lite olika lägen i ligan. Arsenal gör sin bästa säsong på fyra år, Milan gör sin sämsta på typ tio. Det jämnar ut en del. Helt öppet för mig.

Olympiacos - Chelsea
Olympiacos lyckades äntligen vinna på bortaplan och det belönades med avancemang. För andra gången. Det blir nog stopp nu.

Fenerbahce -Sevilla
Feners läge kan jämföras med Olympiacos. Lite rookies i sammanhanget. Ändå har de mer CL-erfarenhet än Sevilla, i form av gruppspelsmatcher. Spanjorerna får ändå räknas som favoriter, eftersom de har ett bättre lag och är lika hemmastarka.

Inga kommentarer: