måndag 21 april 2008

Det börjar klarna där nere...

Den andra ödesmatchen gick in, och det förvånar mig lite. Det har nu helt klart skett en förändring. För första gången sedan återkomsten till Serie A har vi börjat vinna de rätta matcherna (bortsett från första säsongen där det inte fanns några viktiga matcher, så bra som det gick). Tidigare kom vinsterna mot mittenlag som Atalanta, Palermo, Sampdoria etc.

En snabb titt på konkurrenternas återstående matcher, på de här tunga sista fyra-omgångars-perioden visar att om förhandstipset ska slå in kommer våra fem poäng ner till strecket (otroligt!) att käkas upp om några omgångar. Därför är lite skrämmande att tänka vad som hänt om vi inte hade vunnit dessa två ödesmatcher mot Livorno och Empoli. Jag insåg att de var just ödesmatcher, men inte på det sättet att 3 eller 4p från dem skulle i praktiken innebära Serie B. Eller kanske ville jag inte tänka på det.

Just nu är hursomhelst är botten inte lika tokjämn som för ett par veckor sedan. Av de värst utsatta lagen tror jag mest på Reggina. De har en överkomlig schema. Jag tror tyvärr att Empoli och Livorno kommer att åka ur. De har möjligheter att plocka en del poäng på de återstående matcherna, men jag tror inte det blir mer än max 36p för dessa två, och det lär inte räcka. Naturligtvis är det alldeles för tidigt att helt döma ut något lag, men det har tidigare inte funnits några som helst möjligheter att sia om någonting överhuvudtaget. Frågar någon mig idag säger jag Empoli och Livorno...

Och vem kommer att följa dessa ner? Catania känns ganska tryggt. Torino däremot är nu på allvar indraget i kampen om överlevnad. Kontraktet kändes i praktiken säkrad efter 2-1 segern borta mot Catania, men nu är det andra bullar som gäller. Parma har jag aldrig på allvar räknat med, men efter 1-2 mot Napoli igår, är de definitivt inblandade, kanske rentav den hetaste kandidaten att följa ner de toskanska lagen ner. Man har fördelen att möta ett Inter som förmodligen är klara mästare i sista omgngen, men eftersom man går in i avslutningsomgångarna med 31p, kanske det inte kommer att räcka. Och sist men inte minst Cagliari, som har ett bra utgångsläge och den starkaste formen av alla bottenlag, men också det svåraste schemat.

Inga kommentarer: