lördag 26 april 2008

Sena ord om Champis

Jag tippade aldrig utgången av Champions-semifinalerna. Det var ingen idé när man ändå inte hade en blekaste aning om vilka som skulle vidare. Å ena sidan är Liverpool kungar av Europa, å andra sidan har Chelsea nått semi tre av de fyra senaste turneringarna och åkt ur, nån gång måste turen vända. Och det där fiaskot av Riise var en vändning som hette duga, som man säger.

Många säger att det är långt ifrån över, att Liverpool är just skickliga i Europa. Såklart det inte är över, men jag vet inte om Liverpools skicklighet i Europa räcker så fruktansvärt mycket, med tanke på att man aldrig behövt leverera tidigare på bortaplan. Att vinna en stormatch i utslagningsfasen av Champions. Samtidigt har de aldrig råkat i den situationen, så det kanske inte är så mycket som säger emot heller.

Nu är frågan om man ska satsa allt framåt i returen, eller snåla med offensiven och ta de få chanser man får. Ett mål räcker ju, så man kan lika gärna spara allt till sista tio.

En sak talar för det förra. Det är nämligen inte hela världen om satsningen framåt resulterar i baklängesmål. Gör Chelsea 1-0 gäller fortfarande i teorin samma sak som inför matchen; att Liverpool behöver göra ett mål.

Man Utd - Barca känns mer intressant. Om inte annat så för att jag är ganska neutral. Egentligen håller jag stenhårt på Barca, men å andra sidan tror jag mer på United i finalen om Chelsea lirar där, och vi vill ju inte att blufflaget ska vinna Champions...

Inga kommentarer: