måndag 14 april 2008

Livorno - Cagliari 1-2

Vi vann ödesmatchen. Jag tror knappt det är sant. Först timmar efter segern känner jag sådan stolthet över killarnas insats. Efter matchen började jag istället direkt tänka på nästa ödesmatch som kommer redan nästa vecka mot Empoli. Det är första gången på 2000-talet som Cagliari har vunnit en viktig sexpoängsmatch på slutet av säsongen på bortaplan. Därför tror jag knappt att det är sant. Det var också första bortasegern för säsongen sedan premiären. Vi har förtjänat en den senaste månaden. Nu kom den äntligen. Vi hade ingen chans mot Milan förra veckan, men äntligen har vi börjat vinna de rätta matcherna, någont vi varit alldeles för dåliga på de senaste två säsongerna.

Surt att det fortfarande ser så svårt ut trots dessa framgångar under våren. Jag får passa på att glädjas åt själva prestationen så långt. 22p under vårsäsongen med fem matcher kvar! Att jämföra med ynka 10 under höstdelen. Det handlar alltså om 120% förbättring.

Vi spelar vackert också. Det var ingen gentarseger. Vi kontrade sönder dem, och borde egentligen ha kritik för att matchen inte spikades tidigare, med alla de hypervassa chanser som kom i andra halvlek, efter 2-1-målet. Jag har känt att vi har haft mycket sympatier bland fotbollsfans i det här landet i alla fall, ett gott rykte baserat på hur det såg ut de bästa stunderna med Zola, Langella, Esposito och Suazo. Inte helt välförtjänt. Men under våren, i och med Ballardinis återkomst, och värvningarna av Jeda och Cossu, är det vackra, offensiva Cagliari tillbaka.

På något sätt känns det också overkligt att vi är med och kämpar om överlevnad. I skrivande stund har vi till och med fyra lag bakom oss. Vi som hade 10p när serien vände. Varför just vi? Varför just det laget jag håller på? Både 2005-06 och den här säsongen har vi legat riktigt riktigt risigt till, men ändå kommit tillbaka. Och även förra säsongen var vi inte långt borta från nedflyttning. Varför blir det aldrig vi som med 10 omgångar kvar redan är avsågade? Är Gud med i Cagliaris trupp? Nu är allt långt ifrån klart, så om jinxarguden läser detta; JAG MENAR INTE ATT VI ÄR KLARA. Jag menar att vi borde inte ens vara med i striden på allvar, för att ens tala om ligga över strecket. När vi förlorade 0-2 borta mot Reggina dog säsongen för mig. Så vad handlar detta återuppståndelse om?

Inga kommentarer: