onsdag 4 november 2009

Det optimala VM, del VII

Sydkorea
Har i och med 2010 kvalificerat sig för sex raka världsmästerskap, vilket blir totalt sju inklusive VM 2002 där man förstås var värdar. Jag brukade ha större respekt för Sydkorea än vad jag har idag. Bilden av Sydkorea som Asiens stora hopp har förstörts lite av alla skandalmatcher under 2002, där domaren minst sagt spelade en stor roll när de besegrade Italien och Spanien.

Det andra är att som jag har förtstått så verkar Sydkoreas fotboll vara ungefär lika amerikaniserad som resten av samhället. Eller kanske ännu viktigare; fotbollen har inte en så dominerande roll i Sydkorea som man kan tro om man ser till deras relativa framgångar som en asiatisk fotbollsnation.

Det vore ändå meningslöst att neka deras plats i det optimala VM, med tanke på hur konkurrenssituationen ser ut, och vad man har presterat under de senaste 20 åren.

Tjeckien
1990 upptäckte jag Tjeckoslovakien som ett av de där länderna som jag aldrig hade hört talas om innan. Det var någon gång på den tidiga kvällen som de mötte Österrike. Spelade aggressivt och körde över grannlandet totalt, även om slutresultatet inte blev mer än 1-0, efter en solklar straff. Det räckte i princip för att jag skulle börja ha dem som ett av de mest sympatiska landslagen. Därför blev också Genoa något av mitt andralag efter VM eftersom tjeckernas stora stjärna Tomas Skuhravy spelade där.

Det hade varit bra om det fortfarande hade varit ett och samma land, men jag kan nog inte komma på något annat delat land som har fått en sån tydlig arvtagare, som Tjeckoslovakien har fått i Tjeckien (jämför Serbien-Jugoslavien och Ryssland-Sovjet-unionen). Det är fortfarande Sparta och Slavia som är de stora lagen (vad har hänt med Dukla?), färgerna är desamma och namnet kan ses som en förkortning om man vill leva i förnekelse.

Efter VM 90 uppstod en märklig trend där Tjeck/oslovak/ien (man fortsatte enat fram till kvalet till VM 94) ständigt har missat VM, men varit väldigt övertygande i både kval och slutspel när det kommer till EM. Av de fem sista världsmästerskapen har Tjeckien bara kvalat in en gång (Sydafrika inkluderat). Inga roliga siffror med tanke på det gamla Tjeckoslovakiens mäktiga historia.

En sak som annars har retat mig ordentligt är hur landslaget har drabbats av den moderna TV-prioriterade fotbollen, som har satt käpp i hjulet för så många andra trefärgade lag. Således måste tjeckerna numer anpassa sig såpass att den yngre generationen i vår del av Europa antagligen tror att Tjeckien ska spela i helvitt. I de tre senaste storturneringarna har Tjeckien spelat elva matcher, och bara en gång har man fått bära rött-vitt-blått. Av de resterande tio har vi åtta matcher i helvitt, en i rött-blått-blått och en i helrött. A disgrace.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: