fredag 18 december 2009

Champions, åttondelar

Lottningen till Champions är klar och min spontana reaktion var en frustration över hur det gick för de italienska lagen. Nej, jag är ingen hejaklacksbloggare för italienska topplag, men jag ser hellre fler italienska lag i Champions än tyska.

Här på SF delgav jag mina tankar mer ingående, men på ett mer tråkigt (försiktigt) sätt eftersom jag inte har samma trogna läsare som vet ungefär hur jag tänker.

Istället för att tjata vidare om det med mina egna ord här, tänker jag bara kommentera de kommande matcherna och försöka tippa vilka som går vidare.

Lyon - Real Madrid
Har man konspirationsteorier om att Madrid som värd för CL-finalen kommer att rigga till sig en finalplats, har man inte så mycket fog för det efter den här lottningen. Lyon bör visserligen bli en munsbit för Real, men utöver Bayern München fanns det inte så jättemånga mardrömsmotståndare att välja mellan. Det kunde blivit Inter eller Bayern, men Lyon är svårare än många andra.

Jag har inte sett så mycket av Lyon i franska ligan den här säsongen, men att laget för första gången på typ sju år deltar i turneringen utan att vara franska mästare verkar inte betyda så jättemycket. I Champions har de varit riktigt bra och om inte Reals kontringsspel är riktigt vasst den kvällen de spelar på Stade Gerland, kan det bli riktigt farligt. Uppskattning av avancemangschanser: 35-65%.

Milan - Manchester United
För mig är det här det mest intressanta mötet. Sedan 2000-talets mitt har lagen mötts två gånger, en gång i åttondelen och en gång i semin. Båda gångerna har Milan vunnit övertygande över två matcher, men nu är rollerna omvända. United är klar favorit.

Men det känns ändå som att det finns något väldigt ovisst med matchen och det är tack vare Milan. För det första är laget helt enkelt väldigt oberäkneligt den här säsongen. Sen har ju Milan haft en förmåga att höja sig i Champions, och jag undrar om de kan göra det även nu. Eftersom det har varit nästan som något obligatoriskt att Milan ska få allt att gunga hemma på San Siro när storlagen kommer på besök, känns det som att det är givet att märkliga saker kommer att hända den här gången. 40-60.

Porto - Arsenal
Surprise, surprise. Ännu en gång fick Arsenal på pappret den enklaste motståndaren av de engelska lagen, efter att redan ha gått ur gruppspelet med den enklaste lottningen där. Inte för att jag tror att de kommer att köra över Porto, men Inter eller Bayern eller Milan hade varit värre. Tror jag. Porto är ett lag som man sällan vet var man har. De har varit sjukt starka i gruppspelet, men jag vet inte om Atletico Madrid är laget att slå om man är ute efter att ge styrkebesked. Men Porto brukar alltid spela i Champions och allt som oftast vara bra mycket bättre än vad de flesta av oss tror. Om inte Arsenal gör något alldeles extra under transfermarknaden, tror jag att detta kan bli rätt så jämt. 45-55.

Bayern München - Fiorentina
Som sagt, Viola vann sin grupp och det var nästan upplagt för en drömlottning. Men de fick det enda riktigt svåra laget som man kunde få. Typiskt. Bayern kommer nog att skaffa sig en bekväm ledning i första matchen mot bortasvaga Viola, och därefter avvakta med kontringar på Franchi. Jag hoppas att jag har fel men den här känns så säker i dagsläget. 75-25.

Stuttgart - Barcelona
All press på Barca, men samtidigt svårt att tänka sig något annat än katalanskt seger. På så sätt en ganska ointressant historia. 10-90.

Olympiakos - Girondins de Bordeaux
Girondins får nu chansen att verkligen göra ett avtryck i den här turneringen. Efter att ha tagit sig igenom gruppspelet med en fantastisk statistik får man nu ett av de enklaste korten och är klara favoriter. Dock så har Olympiakos överlag större rutin av Europaspel - om än inte lika mycket av just utslagningsfasen - så de kommer att bli en utmaning. 35-65.

Inter - Chelsea
Inters förbannelse fortsätter. Den ena mardrömslottningen efter den andra. Vill man se det från den ljusa sidan så är Chelsea ett mer kraftorienterat lag än United, så helt chanslösa är de blåsvarta inte om vi ser till spelarmaterialet för de båda lagen. Dock så är det bara ett av dessa lag som kommer att spela under stort press och det är inte Chelsea. Det är Inter som kommer att få spela med vetskapen om klubbens tidigare statistik under det senaste decenniet, och att ha det i bakhuvudet när spelare som Essien och Drogba stormar fram är inte världens roligaste. Media har också plockat fram att det här blir ett speciellt möte för Jouse Mourinho. Vilket är sant, men jag tvivlar på att han har så mycket att hämta från sina erfarenheter med Chelsea. Det är trots allt två år sen han stack och i dagens fotboll är det rätt mycket. Intressant annars även att det är Carlo Ancelotti som står på andra sidan, vilket ger det lite extra derbykaraktär. 40-60.

CSKA Moskva - Sevilla
Sevilla får liksom två säsonger sedan en fördelaktig lottning i åttondelen. Vi får se om de lyckas ta sig vidare den här gången. Förra gången blev Fenerbahce för mycket. CSKA var inget monster i gruppspelet och har därmed en del att bevisa. 40-60.

Inga kommentarer: