tisdag 8 december 2009

Måste hålla mig... (5 december)

Det här skrevs i lördags, men råkade publiceras i en nedlagd blogg istället för här, så jag återpublicerar.

Ahh, jag kan knappt hålla fingrarna i styr angående VM-lottningen, men på grund av diverse orsaker, plus ett uppkopplingsproblem som jag haft sen några dagar tillbaka kommer det inte bli någon kommentering av lottningen förrän tidigast måndag.

Det som man spontant kan säga är att många fördomar fick ett efterlängtat bakslag. Man har ju ofta sett att hemmanationen har fått en ganska enkel lottning, som delvis kan förklaras med att de aldrig får ett seedat lag med i gruppen. Ändå fick ju Frankrike och Tyskland uppseendeväckande enkla vägar till utslagningsfasen, 1998 och 2006, för att ta några exempel.

Nu fick Sydkorea en av de allra tuffaste grupperna, oavsett hur nonchalant David Fjäll lät om Sydafrikas chanser att komma tvåa i den gruppen. Jag kommer gå in på det mer senare med en ordentlig genomgång.

Nummer två är att Brasilien under min livstid aldrig har fått en tuff lottning, och nu har det ändrats. 2002 fick de en löjligt enkel lottning, 1994 och 1998 sådär, 1990 lär på förhand ha setts som väldigt enkel, under Havelange-eran, och 2006 kan också klassas som sådär. Med Portugal och Elfenbenskusten blir det nu nåt att bita i.

Italien och England fick enkla lottningar, men båda har tidigare fått ganska svåra, särskilt Italien har ända sedan 1994 haft det väldigt tufft med lottningen.

Sen tycker jag det var väldigt märkvärdigt att VM-finalisten Frankrike inte hamnade i seedningsgruppen. Den föregående VM-turneringens resultat brukar ju annars väga tungt i dessa sammanhang.

Nåja, jag återkommer till ämnet senare.

Inga kommentarer: