söndag 27 december 2009

Lottningen, Del II

...

Grupp B - Argentina, Nigeria, Sydkorea, Grekland

Det lustiga med den här gruppen är att den är nästan en kopia på Argentinas Grupp D från VM 1994, när det var precis samma lag som möttes förutom Bulgarien som nu ersätts av Sydkorea.

Sydkorea som däremot var med i Argentinas grupp i VM 1986.

Sammantaget blir detta alltså lite av Gruppen Argentinas VM-historia.

Jag noterar också att 1994 var sista gången som Maradona var med i VM. Efter Maradonas avsked har Argentina aldrig kommit längre än kvartsfinal. Innan Maradonas entré hade Argentina aldrig kommit längre än kvartsfinal utanför det egna hemlandet, bortsett från 1930.

1994 var Maradona med och man åkte ut i åttondelen, men hela vändningen i det mästerskapet kom när Maradona diskades från VM. Två segrar innan, två förluster efter.

Argentinas kval har varit bedrövligt, men jag hoppas att traditionen gör att Argentina åter lyckas ta sig fram halvt lamslaget tack vare Diegos gudomliga närvaro. Att de är så nederlagstippade gör bara minnet till VM 90 ännu starkare.

Hursomhelst, bortsett från allt detta så känns det lite korkat att säga det, för alla andra kommer att säga precis samma sak; jag tror att Argentina tar sig vidare från den här gruppen.

Fast det var längesen som man å andra sidan behövde diskutera deras möjligheter att avancera från gruppspelet.

Nigeria är tillbaka efter åtta år. Senast de var med var det ett försvagat lag jämfört med 1998 och det var knappt att man märktes. En uddamålsförlust mot Argentina, 0-0 mot England och 1-2 mot Sverige.

Den här gången fick man en oväntat fripass efter att Tunisien svikit i den sista kvalomgången. Med alla gamla stjärnor borta blir det intressant att se vad det är för startelva som de ställer upp med. Jag hoppas att de tar sig vidare men kan i dagsläget inte uttala mig om chansena.

Sydkorea är ett landslag som jag respekterar, men det kommer dröja länge innan jag kan förlåta dem för VM 2002, då de fick domarna med sig mot Italien och framförallt mot Spanien. Det senare är för mig en skandalmatch utan dess like. Sen i somras slog de ut Iran ur VM utan att ha något att spela för. Proffsigt, ja. Irriterande, ja.

Grekland bjöd på det mest vansinniga fegspelet som man sett i inledningen av EM för 1,5 år sen. Rehagel är kvar och när spelet är så överdrivet tråkigt, är det ganska lockande. Jag kan därför nästan säga att jag hoppas att de bjuder på några riktigt tajta matcher, eftersom jag börjar bli riktigt jävla trött på tjatet om hur offensiv fotboll är att föredra, blah blah. Det har börjat nå propgandanivåer. Grekland får gärna skapa lite oreda i den konsensusstämningen.

Inga kommentarer: