lördag 26 december 2009

VM-lottningen, Del I

Dags då för en genomgång av VM-lottningen som ägde rum för några veckor sen. Med de här storturneringarna brukar jag alltid göra ännu en genomgång senare, precis innan starten, så jag får ha lov och fatta mig kort här, så att det blir någon mening med det hela. Det här är alltså den korta versionen. Jag kommer i de flesta fall inte att gå in på detaljer, utan bara kommentera lottningen så som jag tänkte spontant när lagen drogs. Och vem vet, om ett halvår kanske några nyckelspelare här och där har brutit ben eller något, så att förutsättningarna ändras. Jag kommer därför inte att tippa så noga heller nu. Det får bli senare.

Grupp A - Sydafrika, Mexiko, Uruguay, Frankrike

Som jag skrev direkt efter lottningen så visade den här lottningen att åtminstone den här gången var den absolut inte riggad till förmån för värdnationen Sydafrika, som helt enkelt fick en mardrömsgrupp... Bland det absolut värsta som man kunde få.

Det är inget jag sörjer i sig. Jag brukar hålla tummarna för att de afrikanska lagen ska göra ett hyfsat bra VM, men Sydafrika har för mig aldrig varit ett riktigt afrikanskt lag. Nigeria är ett afrikanskt lag. Kamerun likaså. Senegal. Eller de nordafrikanska; Egypten, Marocko etc. Sydafrika känns mest som en brittisk koloni vars sena självständighet har gjort att hela landet mest blivit en symbol i diskussionen om mångfald och postkolonialt framtidshopp. Inga värderingar som jag föraktar, men det hela känns mycket mer som ett projekt än ett riktigt afrikanskt land. Det är en del av ett slags populärkultur, med Mandela som huvudrollsinnehavare, och därmed är det också väldigt dominerat av det enfaldiga och likriktiga populärkulturella språket; en variant av engelskan.

Därför kan jag inte påstå att jag hoppas på ett sydafrikanskt avancemang här, särskilt som lottningen har gjort att de hamnat bland tre mycket sympatiska lag. Utöver det jag redan sagt om mitt bristande intresse för Sydafrika, har Bafana Bafana tidigare kvalat in till VM två gånger när mer sevärda afrikanska lag har misslyckats, och väl framme i slutspelet har de bara varit extremt tråkiga. Allt från enormt fula dräkter till intetsägande spel till obetydande roll i mästerskapet i stort.

Men jag tycker det är lite synd och typiskt att det blev som det blev. Medan Frankrike och Tyskland i senare VM-historia har seglat förbi ett enkelt gruppspel har Sydafrika fått en mardröm. De lär slås ut här och så kan de mer trångsynta och chauvinistiska typerna som övervärderar de europeiska lagens styrka och betydelse fortsätta ösa på och ta fram detta som ett exempel; "inte ens på hemmaplan...".

Mexiko står inför en utmaning. Efter att ha diskats från VM 90 av en anledning som jag i dagsläget inte kommer på (dopning?) har man ständigt tagit sig vidare från gruppspelet trots att man flera gånger har fått en dålig lottning. Som jag har tjatat om många gånger är det en bedrift (alltså avancemang i varje VM-turnering från 1994 och framåt) som man delar med endast de tre stora i VM-historien; Italien, Brasilien och Tyskland. Risken är stor att sviten bryts här.

Uruguay hittade formtoppen lagom till slutet av VM-kvalet och jag hoppas verkligen att det håller i sig så att vi äntligen får se ett avancemang från gruppspelet, vilket snart är 20 år sen. För övrigt har Uruguay bara vunnit en enda slutspelsmatch sedan VM 1970 tog slut. Alltså på hela 40 år. Ingen bra statistik för de tvåfaldiga VM-mästarna.

Frankrike är fortfarande ett osäkert kort. Domenech retar alla till vansinne, förutom jag som njuter av underhållningen. Kan lika gärna åka ut här, kan lika gärna spela final. Jag tror att de tar sig vidare och slås ut i en kvartsfinal, där de troligen får möta ett starkare lag.

Inga kommentarer: