onsdag 16 februari 2011

Inget stort, men det kommer på White Hart Lane

Hmm, nu sa jag redan efter lottningen att jag utgick ifrån att Spurs skulle ta Milan, men det var väl inte riktigt på det här sättet som jag hade tänkt mig att det skulle ske. Kontringen i sig väntat, men inte hux flux ur ingenstans.

Jag tyckte inte heller att Spurs var särskilt imponerande, oavsett vad Zlatan har att säga om det. Men sånt är ju alltid relativt. Hade FC Twente eller nåt sånt lag presterat detsamma så hade jag känt annorlunda. Men om vi ska tala om huruvida Tottenham Hotspur har tagit klivet in i finrummet, då är jag inte lika övertygad. De vann igår på ett sätt som även ett mycket sämre lag hade kunnat göra. I sin starkaste period i matchen var det inte mer än att laget "såg farligt ut".

I första delen av andra halvlek blev man så helt utspelade. I sig inget att skämmas för när man möter Milan borta, men ändå mer än vad jag hade kunnat tro.

Jag antar att Milanspelarna själva blev lite trötta av det där. För när målet kom så hade pressen redan börjat avta, och det är ingen slump att Milan inte hade någon replik bortsett från det obligatoriska på tilläggstiden.

Vad gäller Zlatan så är jag lite förvånad över att Viasat och resten av den svenska pressen har negligerat hans cykelsparkkvittering som dömdes bort. Jag lägger ingen värdering i det, men någonstans känns det som att man gör det för att inte behöva revidera den förutsägbara bilden av stjärnan som svek. Det målet hade mycket väl kunnat godkännas, och då hade allt sett annorlunda ut. Zlatan hade räddat Milan med ett konstmål och allt det där.

Men om Spurs inte imponerade nu så är jag rätt säker på att de kommer att göra det i returen. Även med en eventuell förlust hade laget öst på från början till slutet hämningslöst, och nu när man till och med har råd med misstag, kommer det att bli ännu värre. Milanfansen kan säker peka på hur man tog sig förbi hindret när man åkte till München tvungna att vinna för några år sen, men det var ett annat Milan, och Spurs är annat än Bayern - inte nödvändigtvis ett bättre lag på pappret, men ett lag med entusiasm och helt utan press från omgivningen.

Inga kommentarer: