torsdag 2 augusti 2012

Gjorde det de kunde. Men jag är kräsen.

6. Tjeckien

Jag hade en dröm om att tjeckerna skulle smyga sig fram till en överraskande avancemang. Det är snyggt när det finns en jämnstark grupp där det ändå finns 2-3 lag som alla snackar om, och en fjärde som är bra, men som glöms bort när det råder konsensus om att man är bra nog för att kunna, men är snäppet svagare och måste sorteras bort vid ett tips. Jämför Nigeria i Sveriges VM-grupp 2002 (som var nära att ställa till det) eller Bulgarien i EM 2004 (som blev ett praktfiasko).

Tjeckien var det där laget den här gången.

Och de lyckades. Men inte riktigt på det sättet som jag hade tänkt mig. Can't explain, men jag fick bara inte den känslan. Dessutom spelar Tjeckien i mina fantasier i klassiskt röd-vitt-blått. Men eftersom Uefa sedan länge infört någon form av total färgseperatism finns det alltid något lag som har antingen vitt, rött eller blått på någon del av stället. Och då måste länder som Frankrike och Tjeckien anpassas. Jävligt irriterande.

Fast det där är sekundärt för känslan. Det jag saknade var kanske mer flärdfulla kontringar. Så som till exempel Nedved och Poborskys 96-upplaga spelade sönder Italiens defensiv.

Ändå. Snacka om att slå i underläge. 1-4 i premiären. Till slut sex poäng och gruppseger.

Siffror

2 vinster
0 oavgjorda
2 förluster

4 gjorda mål
6 insläppta mål

Inga kommentarer: