onsdag 13 februari 2008

Cup of Nations

Jag skippade bronsmatchen mellan Ghana - Elfenbenskusten. Enligt vad jag har hört kom en flugsvärm som täckte hela arenan, ungefär som att höll på att snöa. Jag har ofta tänkt hur intressant det skulle vara att ta en kort resa till söder om Sahara i Afrika, men det där får mig att tänka om. Och stackars spelarna som tvingas spela i det tillståndet.

Nå, Egypten vann turneringen helt välförtjänt. Det var också något ovanligt. Egypten vann hela turneringen utanför den arabiska delen. Jag vågar inte säga om det var första gången, men i så fall får vi nog gå tillbaka väldigt långt tillbaka i tiden för att hitta en sådan prestation. Lika svårt som Egypten har haft det i VM-kvalen av nån underlig anledning, har de och alla andra nordafrikanska lag - varav flera under de senaste decennierna har varit kontinenters största - haft väldigt svårt att prestera utanför den egna delen av kontinenten. Omvänt har de utanför haft svårt att vinna i Nordafrika, även om en och annan medalj har erövrats.

Detta gör det ännu enklare för en gammal VM 90-grabb som mig att ta en förlust för Kamerun. Att Egypten vann i Ghana är bra för turneringen. Det blir inte samma uppdelning mellan norr och söder om Sahara i framtiden, förutsatt att det kan hålla i sig. Även Tunisien gjorde en beundransvärd insats i kvartsfinalen mot Kamerun. Men det var alltså de regerande mästarna som imponerade mest och försvarade titeln välförtjänt. Kontringsspelet mot Elfenbenskusten i semin var grym, och något liknande fick vi se i andra halvleken av finalen.

Nu undrar alla om Egypten kommer att kunna kvala till VM i Sydafrika. Det blir inte lätt i alla fall. Det afrikanska kvalet är betydligt tuffare än den europeiska, hur mycket de isolerade tyckarna fortsätter att tala om "orättvisan" i att Europa "bara" får 13-14 platser till slutspelet.

Inga kommentarer: