torsdag 28 februari 2008

Hardcore Interista (ofrivilligt)

Varför känner jag mig som en ofrivillig försvarsadvokat till Inter? Inte ens efter ikväll när man fick ännu en liten fördel kan jag avstå från att ta Inters parti. Jag antar att det beror på hetsjakten mot Inter hela säsongen. De andra topplagens supportrar vägrar inse det uppenbara; att Inter är Italiens överlägset bästa lag. Liksom de ser dagens händelse i ljuset av tidigare situationer, försvarar jag Inter i ljuset av tidigare anklagelser. Det stör mig att ingen kan visa lite civilkurage och säga sanningen om Empolimatchen, för att ta ett exempel.
Det är därför som jag har svårt att avstå från fokus på omständigheter som egentligen inte ursäktar den felaktiga utvisningen på Mexes. Som att Inters uppställning var märkligt svagt för att vara den till seriefinalen. När senast såg man Figo, Vieira och Crespo samtidigt på plan hos Inter? Har det hänt den här säsongen? Sen är ju mittbacksparet borta. Ändå var man sådär 5 cm från att ta ledningen på Crespos cykelspark i första halvlek. Roma hade en period i början av andra halvlek, men man hjälptes också av Maxwells skada.
Hursomhelst, domarskandal eller inte, relevant eller inte, Roma hade aldrig hunnit ikapp ändå. Jag har egentligen svårt för att se något annat lag vinna serien än Inter i år, men kanske, kanske om Milan hade varit laget att stå sex poäng bakom Inter hade det gått. Roma klarar inte av att leverera på löpande band. Jag står för min sågning förra veckan.
Bottenstriden börjar kanske klarna en aning. Empoli och Siena går över förväntan, medan Catania "äntligen" börjat ramla ner dit de egentligen hör hemma med den spelartrupp och den tränare de har. Livorno har haft en väldigt tuff schema och är mer svårtippat. Övriga som inte nämnts verkar tillräckligt säkra. Men jag kommer aldrig att glömma detta som Siena utsatt oss för ikväll. Det blir nästan så att de får gå med i revansch/hat-listan.
Genoa fortsätter att imponera. På söndag möter de... Just det.
Annars är det mest anmärkningsvärda det som hände på Camp Nou för några timmar sen. Skumt att Valencia kunde släppa det där, men 1-1 är ju trots allt en framgång för Valencia och en miss av Barca i kampen om titeln.

Inga kommentarer: