fredag 20 mars 2009

L'Uefa

Meh... Championslottningen blev faktiskt ganska ointressant jämfört med tidigare. Det hade blivit lite roligare om United fått Bayern istället, för att ta exempel. Eller Villarreal mot Chelsea.

Vad ska man säga om de som finns nu? Om man ska ta förhandstipsen kommer det bli två spanska och två engelska lag i semin. Tiden talar för Arsenal mot Villarreal, i och med att deras skadade spelare kanske hinner komma igång tills dess, men den gula ubåten har nolla Man United minst tre gånger (kanske fyra?) på tre år, och lär därmed utsätta Arsenals ofta mesiga anfall för svårigheter. Det är helt öppet i den matchen, men blir jag tvungen att tippa något lag kör jag på Villarreal.

United - Porto... Revanschläge för Ferguson. Men portugiserna slår helt ur underläge. Det gjorde man förstås även den där kvällen när José Mourinho blev världsberömd, men då var United ett mycket svagare lag. Samma säsongen slutade laget trea i tabellen, vilket bara har hänt några få gånger sedan 1991. Inget snack om att United är stora favoriter här, men Porto grejade Atletico utan större problem. Det kan bli väldigt intressant, detta.

Liverpool - Chelsea. De här lagen har inte undgått att möta varandra i Champions sedan fyra år tillbaka. Chelsea vann senast, men jag tror att, även om det är helt öppet, så kommer Liverpool att ta hem det den här gången också. För totalt har man ju fortfarnade ett övertag, och this is the fucking Champions League, som Stu Baxter hade sagt.

Barcelona - Bayern... Jag visste inte riktigt var Bayern står inför åttondelarna och jag gör fortfarande inte det. Ett lag som torskar med 1-12 (Sporting) i CL-slutspelet kan inte riktigt vara i balans. Bayern fick en plats i kvarten gratis. Jag tror definitivt att de kan störa Barca, men mer än så känner jag inte att jag kan säga. Av det jag har framför mig tippar jag att Barca är knappa favoriter.

* * *

Uefacupen bjöd inte på något särskilt. Udinese - Werder Bremen blir repris på 2005/06 när lagen ingick i samma CL-grupp.

Annars har jag nyss fått lära mig att det är sista gången vi ser Uefacupen. Nästa säsong kommer den att byta namn till Europa League eller något åt det hållet.

Det är sällan som Uefa fattar rätta beslut, men här har vi ett. Uefacupen är ett skugga av sitt gamla jag, så det är lika bra att ta bort namnet. Annars kommer framtiden att inte värdera Uefacuptitlar från åren fram till 1997 eller 1999 lika mycket som man borde göra. På den tiden var det en riktigt stor turnering där man definitivt inte vilade spelare.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: