torsdag 12 mars 2009

Oh...

Oj oj, det var ingen kul kalldusch igår. Hela det nya året hade jag längtat efter de här åttondelerna, men nästan alla möten avgjordes ju en bit in i andra halvlek, om inte tidigare. Och alla engelska lag gick vidare, vilket får Viasatfolket att gnugga händerna och spy ur sig bisarra saker som att engelska lag gynnas av att möta bra motstånd vecka in och ut, till skillnad från de italienska som då och då får ställa upp mog Chievo och Reggina.

Och det sista kom från Sladjan som trots allt har ett internationellt perspektiv för fotbollen. Men jag antar att det är PL som smäller högst. Då får han vara en riktig 'lad' som har sett A Clockwork Orange och lever upp till allt vad gatustilikonernas tolkning av den filmen står för.

För man kan säga vad man vill om huruvida PL är överlägset eller inte (själv tycker jag att man är på god väg, men det finns ett gap mellan de stora och de mindre som inte ska underskattas), men Chievo och Reggina brukar bjuda på bättre motstånd mot Inter och Juventus än vad Middlesbrough och Stoke gör mot Chelsea och Man United.

* * *

Jag hade tänkt se United-Inter förstås, men det blev Roma-Arsenal istället där jag befann mig. Jag plockade fram ett stream och intresset för den dog när Ronaldo nickade in 2-0. Av vad jag såg sen kunde Inter inte riktigt ge något svar till det, United fick frispark i 10 av 10 dueller och det lades bara till två tilläggsminuter. Det visade sig sen att Adriano träffade insidan av stolpen. Det var ju osis.

Zlatan då? Jo, för en gångs skull får även jag vara lite besviken. Där han i första mötet fick ansvaret att starta igång anfallen, fick han nu i alla fall lite bollar mot sig, och därför kunde vi höja kraven på att han skulle göra nåt mål också. Den där nicken borde han ha satt. Den diagonala placeringen var ett bra val. Bollen i bra höjd och bra fart, men typ 30 cm för felplacerad.

* * *

Roma blev det sista hoppet då, när det gäller att få mer variation i kvarterna än vad som är fallet nu. De var både nära och inte nära. 1-0 som slutresultat får betraktas som rättvist. Annars var Doni en jävla sopa på straffarna... Tonettos var usel och Vucinics var verkligen vidrig. Det är tur att montenegrinen har räddat så många poäng åt Roma den här säsongen, för det där var verkligen oförlåtligt. Det är okej att missa, men det där var fan det sämsta straffet jag sett någonsin på den här nivån. Om ni tyckte att Diego lade en dålig en mot Jugoslavien i VM-kvartsfinalen 1990, då borde ni se Mirkos "försök" igår.

* * *

Nu hoppas jag att alla engelska lag förutom Liverpool åker snabbt som möjligt. Av de icke-engelska håller jag tummarna för Barcelona, och Porto som verkligen ser ut att ha något bra på gång.

Inga kommentarer: