måndag 16 februari 2009

Derby, Champions, Genoa

Jag såg derbyt via stream, så jag kan inte säga hur svårt eller enkelt det var att se Adrianos handsmål innan reprisbilderna på TV. Från mitt perspektiv kunde jag inte se det, och Abbiatis reaktioner gav jag inte mycket för i första stunden, eftersom det är mer regel än undantag att målvakt och försvarare vinka för något.

Sen kom det på reprisen och det var ju bland de mest tydliga handsen man sett. En domartabbe, kort och gott.

Däremot förstår jag inte vad gänget på Fotbollskanalen Europa håller på med när de refererar till situationen med Pippo v. Chivu och kallar det för en solklar straff. Hade Rossetti gett straff där så hade det varit en billig en. Det var just två sådana som Cagliari fick mot Juventus i början av förra säsongen, och då tyckte alla neutrala att de var gåvor. Och det tyckte jag med. Men jag rationaliserade det med att vi för det första ägde spelet och borde ha gjort flera mål på dem ändå, och att det får ses som retroaktivt utdelning för allt vi inte har fått med oss under alla möten med storlagen.

Att jag inte tycker att den var solkar är för att jag inte tycker att det är straff om en försvarare rör den spelare som han markerar. Jag har fortfarande inte sett några reprisbilder som visar att Chivu drar ner Inzaghi. Jag har sett bilder där han rör Inzaghi och denne ramlar ner. Och domaren väljer det rätta; att fria hellre än fälla.

Om det sen hade varit korrekt att blåsa straff vet jag inte.

Däremot kan man tycka att det är jävligt klantigt av Chivu att ens bli närgången mot sin man på slutet av ett Milanoderby som hans lag leder med uddamålet.

* * *

Mer om själva matchen då... Jag kan säga att jag är lite förvånad över hur farliga Inter var, men samtidigt var det väl Milans spelstil som ger dem större ytor. Bör alltså inte bli så förvånad att de blåsvarta inte presterar detsamma mot de lag som åker till San Siro för att få med sig en poäng.

* * *

Inter har nu kopplat ett ordentligt grepp, men avgjort är det inte än. Vi såg förra säsongen hur nära Roma kom, och samma sak kan hända igen. Inte att Roma hinner ikapp, men Milan och Juventus bör inte ge upp ännu.

* * *

Cagliari - Lecce 2-0. Nu kan jag slappna av. Kommer inte bli nervös om vi så förlorar 5-6 matcher på raken. Kontraktet är så gott som säkrat. Att det bara är fem poäng upp till Champions League just nu gör inte saken mindre roligt.

* * *

När jag började följa Serie A blev Genoa något av mitt andralag. Det hade inget att göra med deras identiska färgkombinationer med sardernas dräkt. Troligen var det för att Tjeckoslovakiens Tomas Skuhravy spelade där. 1991 hade börjat, jag hade sett VM sommaren innan och fått intryck av en massa intressanta landslag, intressanta spelare.

Sen åkte de ur serien och stannade utanför i typ 10 år och det var tragiskt. Men jag sticker inte under stolen med att deras kapital har stört mig litegrann. Missförstå mig inte - jag tycker det är skitkul att det går bra för klubben, men efter att i flera år ha tyckt synd om anrika Genoa som förtjänar en plats i högsta serien, blev det lite märkligt att uppleva hur de tog sig upp och med större resurser fullständigt körde om Cagliari i tabellen. Det har balanserat mina sympatier lite, om man säger så.

Men efter att ha läst detta på Malena Johanssons blogg - Junivallen - hoppas jag nu att de fixar Championsplatsen, även om den framgången bara kommer att skapa ännu en jätte bortom Cagliaris möjligheter till erövring:

[...] Genoas supportergrupper till matchen på söndag ber folk ta med sig förnödenheter till befolkningen i Gaza. Det kan bli en fin syn kan man tänka sig, när folk ska komma till stadion med ris, mjöl, socker, salt, grönsaker, burktomater, tonfisk, kött på burk, kex och mediciner. Målet är att samla in tio ton förnödenheter till Gaza.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

13 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt med insamlingen. Hade inte hört det. Så är det med vänstern, alltid skönast.

Hossein Nayebagha sa...

Solidaritet, kort och gott.

Malena sa...

Kolla på Napolifansens banderoll för Gaza och se när Daniele De Rossi hyllar den och är emot Israel en bit efter mitten här så kan du få fler favoritlag.

http://www.youtube.com/watch?v=iNum1xL9PIc

Hossein Nayebagha sa...

Mmm, flaggor och banderoller har dykt upp på läktarna över hela Europa, från både höger och vänster. Gällande de förra är det ju lite beklagligt att det delvis har att göra med "tveksamma" motiv, men stöd som stöd. Typ.

Kan du referera kort ungefär vad han säger om det där?

Såg för övrigt en artikel innan jul om att det enligt rykten är så att De Rossi och Aquilani har fascistiska sympatier och att De Rossi till och med har kopplingar till Forza Nuova. Finns det någon sanning i det?

Malena sa...

I Italien har jag inte sett nåt antisemitiskt på läktarna. Men jag kan ha missat nåt.

Han säger ungefär hur fint det var att de hade banderollen, att han läste den innan matchen och att det var på sin plats att glömma matchen för en stund, och att det som händer är förjäkligt, speciellt med tanke på barnen.

Aquilani gjorde en intervju med Gazzetta d S förra sommaren var det väl, då det avslöjades att han hade bilder på Mussolini hemma. Han fick dem av sin morbror sa han, och hade själv ingen politisk åsikt kring det. Han sa också nåt om invandrare, minns inte exakt vad men dagen efter skickade han ut ett meddelande och menade att han blivit misstolkad och att han inte hade nånting emot invandrare och hänvisade till att han hade många utländska kamrater i Roma. Allt han sagt var att invandringsfrågan var ett problem som behöver lösas, tror jag han formulerade sig.

Jag vet att Forza Nuova ser DDR och till exempel Buffon som nån slags hjältar, men Aqui har jag aldrig hört i samband med dem. Har aldrig heller lyckats hitta att Daniele själv skulle ha uttalat sig på nåt vis i frågan. Har letat lite halvhjärtat men så vitt jag kan se är det bara FN själva som har adopterat honom på eget bevåg. Men jag vet inte ifall det stämmer. Så ifall du vet vilka källor den där artikeln hade får du gärna tala om det.

Hossein Nayebagha sa...

Här är artikeln.

http://www.sportal.nu/sport/fotboll/seriea/milan/87352

Jag vet inte vilka delar som är den svenske skribentens 'eget material' så att säga. Han är för övrigt inte helt okänd för mig. Något av en "karaktär" på SF för några år sen. Med vissa undantag har han ovettiga politiska åsikter och en i grunden etnocentrisk världsbild (vilket han förmodligen skulle vilt protestera emot eftersom han har ett intresse för vad som händer fotbollen internationellt, men det är ju inte i alla fall relevant, tycker jag). Problemet är framförallt vilka orimliga slutsatser han drar av diverse historiska händelser eller uttalanden. Men jag vet inget om hans journalistiska metoder (är 99% säker på att han inte är utbildad journalist. historia var hans ämne på den tiden).

Malena sa...

Den här killen refererar ju vad en fransk tidning skriver, som i sin tur skriver om vad de skriver om Italien... Det finns ju en klar risk när folk rewritar varandra till höger och vänster att rykten helt plötsligt behandlas som sanningar, men något måste väl från början ha gjort att det började anses vara ett allmänt faktum att DDR sympatiserar med Forza Nuova. Men vad vet jag inte.

Indicierna för att Buffon och Cannavaro skulle ha fascistsympatier är ju extremt svaga måste man säga, och i DDR:s fall finns inte ens något sånt.

Rätt svaga exempel på att "italiensk fotboll är alltmer fascistisk", tycker jag nog. Förutom Abbiati då, men han är väl inte värre än den gamle Di Canio.

Hossein Nayebagha sa...

Det där med Buffon har jag hört i flera år. Till och med på Canal+-sändningar. Jag minns inte i detalj vad det handlar om. En sak var att han hade nr 88 som tröja, fast just det känns i sig ganska långsökt. Det var nog inte bara det, men jag minns inte andra detaljer. Orkar inte läsa om stycket i den här artikeln heller.

Cannavaros flagga har jag själv sett på bild, men symbolen på flaggan var något mystiskt för mig. Det var ingen av de symboler osm man sett på andra traditionella fascitsflaggor.

Ärligt talat skulle det inte förvåna mig ett dugg om Canna var lite åt det hållet. I så fall var Abbiati mer otippad. Men hela hans gnäll om Savianos bok och så vidare, luktar unket långa vägar. Och han var allmänt kaxig under sina sista år i Serie A.

Menar inte att han nödvändigtvis är en hemsk människa eller att han skulle ha rasistiska åsikter. Men om han köper fascismens nationalistiska klyschor, skulle det inte komma som någon överraskning för mig.

Malena sa...

Cannavaro är väl inte min favoritperson direkt, han gör lite märkliga uttalanden ibland, men jag tror inte han är fascist. När han sa det där om Gomorra uttryckte han samtidigt beundran för vad Zapatero gjort i Spanien, faktiskt. (Undantaget homoäktenskapen, då...)

Det är knepigt det där med rasism och fascism i Italien, å ena sidan känns det som att det är ganska ytligt, inga starka åsikter eller övertygelser som går särskilt djupt utan mer att det finns en större acceptans för att säga vissa saker, eller man är förjust i att provocera och polemisera. Det är svårt att veta vad nån som är fascist menar med det. Det är ju ganska svårt att veta vad fascism i ett italienskt sammanhang egentligen är, trots att den är ett italienskt påfund och att det just där funnits en fascistisk regim.

Å andra sidan finns det väl en strukturell rasism som gått särskilt långt i Italien, där papperslösa jagas allt hårdare och samtidigt utnyttjas som slavliknande arbetskraft, rumänska kvinnor tar hand om italienska gamlingar, man har sämre lön och sämre villkor ju mörkare hy man har, osv. Det går verkligen djupt. Och det går hand i hand med en rasistisk retorik hos ledande politiker, att fascistiska symboler blir mer accepterade och så vidare. (Moderaterna, fp et al gör vad de kan för att få Sverige åt samma håll, kan man konstatera.)

Fotbollen är ju inte alls så, den är nån slags o-rasistisk anomali där det gång på gång visar sig att hudfärg och ursprung spelar väldigt lite roll när det gäller att betala för fotbollsspelares arbete. Fotbollen är betydligt mer meritokratisk. Rimligtvis borde det också påverka många spelares åsikter att de lever i den verkligheten. Så, Aquilanis uttalande till exempel speglar verkligen hur man talar om invandrare: som ett problem, men i allmänhet gissar jag att fotbollsspelare är mindre rasistiska. Aqui och DDR umgås till exempel mycket med Stefano Okaka så vitt jag vet. Funkar det i längden då att sympatisera med Forza Nuova?

Jag vet inte riktigt hur jag kom in på detta...

Hossein Nayebagha sa...

Jadu, Shaka Hislop - mörkhyad karibisk målvakt i PL - berättade ju efter Di Canios ökända "hälsning" att när de båda spelade i West Ham så att de var vänner och att Paolo var jättetrevlig mot hans dotter.

Så man vet aldrig. Det kanske finns särskilda inslag i FoN som De Rossi ställer sig bakom, eller så är allt rent skitsnack. Förmodligen kommer vi aldrig att få veta nåt heller. Och jag vet inte exakt hur viktigt det är heller. Får inget konkret konsekvens för mig i alla fall.

Aquilanis Duce-bilder känns också blaha. Finns många andra så kallade kontroversiella historiska ledare som folk inte förväntas ta avstånd ifrån på samma sätt i det egna landet.

Malena sa...

Man kan säkert ha rasistiska åsikter (om nu Di Canio har det vet jag ej) och samtidigt ha vänner som man skulle anta att man som rasist inte skulle gilla, men enligt någon slags logik enligt Marx borde en mindre rasistisk struktur, om vi nu antar att fotbollen, eller spelarmarknaden, har det, leda till att folk mindre ofta har rasistiska åsikter. Vad det nu spelar för roll, jag tror inte detta påverkar samhället i stort något särskilt.

Hossein Nayebagha sa...

jo, men jag ville säga att på samma sätt som Di Canio var tjenis med Hislop, så kanske STORFASCISTEN daniele de rossi är kompis med stefano okaka CHUKA.

Malena sa...

Ja, nu har vi nog ältat det här ett par för många varv men som sagt kan man säkert vara storfascist och samtidigt kompis med Okaka hela sitt liv, men ju fler liknande relationer som finns, desto mer borde rasismen förlora: i längden, generellt sett.