söndag 7 februari 2010

EM-lottning m.m

EM-lottning. Det blev ju lite hastigt den här gången. Jag fick inte sitta och fantisera om möjliga gruppuppsättningar och så vidare. Kalla det tidsbrist.

När de till slut drog Netherlands suckade jag och tänkte att det var bland det värsta som Sverige kunde få. Men, med lite eftertanke och närmare titt på alla lagen i gruppen, måste jag hålla med de flesta andra om att det var en rätt bra lottning, även om jag är lite förvånad att så många tänker sig att Sverige till och med har en bra chans på att ställa sig förbi Nederländerna. Där tror jag att många i så fall kommer att bli besvikna. "Vi" är inne i en generationsväxling nu, med de flesta av stjärnorna borta. Få spelare är i form i stora klubbar. Holländarna har sina problem, men de kommer alltid att ha en överflöd av spelskickliga anfallare som kommer att hjälpa dem att besegra svagare lag.

Däremot är detta första gången på sex år som Sverige går in i ett kvalspel med andraplatsen nästan garanterad. Så var det inte när Danmark var tredjelaget i gruppen i kvalet till EM 2008 och VM 2010. I teorin kan Sverige utan större bekymmer vinna alla matcher utom de två mot Nederländerna och då gå vidare som den bästa tvåan direkt till EM. Jag ser inga andra möjliga tvåor som kan ha det så bra förutom möjligen Tjeckien.

* * *

En snabb titt på de andra grupperna...

Grupp A är bland de mest intressanta med många derbymatcher. Tyskland och Österrike är det uppenbara, men Turkiets starka koppling till de båda länderna gör att även deras matcher mot de centraleuropeiska länderna kommer att bli väldigt heta. Därtill medför Belgien en hel del prestige, med sitt starka fotbollstradi-tion.

Ryssland lär spela EM om två år då man har Slovakien, Irland och Makedonien som svåraste motståndare. Jag kan inte se att något av dessa lag kommer att hota jätten.

Även Italien slipper kämpa alltför hårt för en gruppseger. Serbien kan bli en svår nöt att knäcka, men Nordirland och Slovenien blir ingen match. Vi talar mycket om Tysklands stabilitet, men även Italien har under efterkrigstiden legat på en nivå som de andra stornationerna inte kunnat matcha. Nederländerna, England och Frankrike har alla haft sina problem under vissa perioder och varit nära kvalfiasko oftare, och därtill ibland just råkat ut för ett sånt fiasko.

Frankrike hamnade i en av de svåraste grupperna. Rumänien är väldigt ovissa och Bosnien har visat vad man går för. Därtill blir det jobbiga resor till Vitryssland och Albanien. Jag blir inte förvånad om Les Bleus tvingas till playoff.

Kroatien och Grekland kommer att göra upp i Grupp F. Därmed får det i Sverige överskattade Kroatien något av en fribiljett med den "enkla lottningen".

England fick en ganska tuff lottning. Man är förstås klart bättre än alla andra lag i gruppen, men bredden är inget att fnysa åt. Schweiz, Bulgarien och rivalen Wales kommer att bli jobbigt, men det var väl ingen drömlottning man fick till VM heller, så de kommer väl att vara beredda. Mycket beror också på hur det går i VM. Går det för bra kan man drabbas av storhetsvansinne och åka på en del småskrällar i början.

Grupp H blir en ganska lustig en med Portugal i kamp mot majoriteten av Norden; Danmark, Norge och Island, plus de nämnda ländernas semesterfavorit Cypern. Jag är fortfarande osäker på var Danmark står, men räknar annars kallt med att Portugal vinner gruppen. Jag förstår fortfarande inte varför de helt plötsligt har fått ett sånt dåligt rykte här i Sverige. I början av 2000-talet verkade hela landet tro att Portugal var ett landslag som kunde vara bäst i världen, medan jag tyckte att de var överskattade. Under VM 2006 fick jag lite mer respekt för dem, men snart valde hela landet att köra omvänt. För det handlar inte bara om att de floppade i senaste kvalet. Det handlar också om att när vi fick Portugal till VM-kvalet talade många om att vi fick en okej lottning, "slapp Kroatien", och nu talade flera om en drömlottning att få Portugal.

Sist men inte minst, TV4:s älsklingar Spanien och deras kamp mot Tjeckien, Skottland och Litauen. De sistnämnda nämner jag retoriskt för att jag menar att de inte ska underskattas. Inte som ett landslag som kan ta sig till EM, men som kan sätta käppar i hjulet för de andra. Skottland har varit lite på uppgång jämfört med den tidigare delen av 2000-talet, medan Tjeckien genomgår en generationsväxling. Allt annat än en solklar spansk gruppseger vore en överraskning.

* * *

Det spelades även lite klubbfotboll idag.

Av utrymmesskäl koncentrerar vi oss till det allra väsentligaste.

För det första förlorade Napoli sin första match med Walter Mazzarri, när Antonio Di Natale gjorde hattrick och utökade sin ledning i skytteligan. Lite synd med tanke på att Milan tappade poäng och att Roma lär göra det ikväll. Men inte så förvånande.

Den stora skrällen för mig kom i Rom, där Lazio förlorade mot Catania. Formmässigt var det kanske inte så ologiskt, men ett piskat Lazio i en sexpoängsmatch på hemmaplan? Det blev 0-1, och med den typen av förluster får jag kanske omvärdera min teori om att Lazio är för bra för att åka ur. Jag tror fortfarande inte att det kommer att hända, men resultaten gick inte deras väg idag, om man säger så. Atalanta vann och krympte gapet ner. Udinese (och Catania förstås) vann, medan Bologna och Livorno båda tog poäng hemma i matcher där de var nederlagstippade.

Nästa vecka spelar Lazio borta mot Parma. Det blir intressant att följa.

Desto jobbigare är det väl att under tiden se hur Inter gjort vinterns värvning i ligan i Goran Pandev. Än så länge.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: