lördag 6 februari 2010

"Incredibile: al Mondiale l'arbitro che non ha visto il mani di Henry"

Så är det nu. Martin Hansson ska till VM och Gazzetta dello Sport tycker att det är otroligt.

Själv är jag nöjd, eftersom jag hela tiden hävdat att situationen har fått överdrivna proportioner som bygger på den anglofila avskyn mot Frankrike som vi sedan länge har importerat till det här landet. Även om jag tycker det är bra att man inte hursomhelst släpper ämnet bara för att storlaget Frankrike har gjort det som alla förväntade sig att de skulle göra, är jag övertygad om att proportionerna varit väldigt annorlunda om till exempel Nederländerna tagit sig till VM på ett liknande sätt med till exempel Rumänien som motståndare. Jag tror alltså att det även spelar in att Irland mer eller mindre är ett engelskspråkigt land.

Men, jag vet också att det finns en hycklare i mig som förstås hade låtit lite annorlunda om det inte var så att jag hade sympatier för Frankrike.

1994 spelade Tyskland och Belgien en åttondelsfinal i VM, där belgarnas kroatiske nationskonvertit Josip Weber fälldes bakifrån i fritt läge i andra halvlek, vid ställning 3-1 till tyskarna. Den schweiziske domaren - vars namns stavning jag inte orkar googla - hette Röthilsberger. Han visade inte ut den skyldige - Thomas Helmer - och gav inte Belgien någon straff. En domarskandal.

Schweizaren fick inte döma någon annan match i VM efter det och jag tyckte då att det var det minsta man kunde begära. I och för sig var jag bara 12 år gammal, men ändå. Jag hade i ärlighetens namn ingen koll på hur han hade skött sig i övrigt, men tyckte att ett sånt misstag gjorde att han inte förtjänade något annat än förakt.

Nu tycker jag att Hansson mycket väl bör få döma VM och att han inte ska dömas på en situation.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: