onsdag 21 april 2010

Att göra Arsenal av Inter

Jag fattar inte vad det är som så stort skiljer mig från resten av svensk fotbollsmedia. Trots allt är ju jag bara en amatör när det kommer till fotboll som idrott, så hur kan vi ligga så långt ifrån varandra, och att det då är jag som står på den "vinnande" sidan efteråt?

Efter dagens match är alla de etablerade tyckarna helt förundrade över att Inter gav Barca en käftsmäll. Till och med Erik Niva.

Efter att Inter "pissat på" Chelsea som kidsen säger, trodde man att det hade räckt med underskattningarna.

Efter att ha sett hur samma Chelsea förra säsongen var minuter från att ha stängt igen butiken mot Barcelona, trodde man att folk hade insett att det fanns gränser även för världens bästa lag (jag är inte ironisk).

Om det bara vara resultatet 3-1 som var kruxet, då hade jag haft en större förståelse för det. Men att Barcelona inte kom upp i normal standard, och i delar av matchen blev smått överkört är ganska logiskt med tanke på att det är första gången på hela säsongen som de möter ett motstånd av det här kalibret, om vi bortser från gruppspelet där man mötte samma lag.

Mot Real Madrids brist på defensiv organisation är det väntat att Barcelona är en nivå högre.

Mot Bundesligalaget Stuttgart ska Barca vara precis så överlägset som matchen på Camp Nou blev.

Mot Arsenal som är den fattiges Barcelona, kommer Peps mannar att vinna 10 av 10.

Mot de andra spanska lagen som Barca möter i ligan... Ja, ni fattar.

Mot de italienska mästarna, med kanske Europas bästa försvar, stenhårda mittfältare, en briljant playmaker, ett par arbetsmyror till anfallare, en iskall måltjuv och en taktisk mästare på tränarbänken, då ska Barcelona normalt inte kunna leka sig fram till ett resultat.

Ändå sitter den ene gubben efter den andre och förväntar sig att Barca ska göra Arsenal av Inter. Och när det inte händer börjar man undra vad det är som pågår. Det är väl tur att bussfrågan till slut inte kom upp som en avgörande faktor. Än så länge.

Kalla mig efterklok, men logiken är glasklar, och jag var nog ganska övertydlig med vad jag trodde inför mötet. Det här är inte avgjort på långa vägar, men till slut kom käftsmällen, även om jag trodde mer på 1-0 på San Siro eller nåt åt det hållet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt bra skrivet. Man håller verkligen med dig i allting.

Hossein Nayebagha sa...

Tackar.

Och ja, man undrar varför inte vi som tycker så knappt verkar ha några representanter i mainstreammedia för tillfället.