söndag 18 april 2010

Kommer Cassano att sno scudetton från Roma?

Det där veka och genomusla Roma hade jag suttit och väntat på i ett halvår. Det brukar komma då och då på tuffa bortamatcher, och det här var verkligt stinkande och äckligt. Slarv på slarv på slarv på slarv. Vad är det med dessa spelare? Vad är det med dett lag? Some things never change.

Sen får Lazio en straff som förmodligen inte är en straff. Målisen räddar Floccaris usla straff och man hör vrålen från södra curvan. Jag fick gåshud då. Det var en mäktig situation.

Några minuter senare filmar Taddei till sig en straff, och Vucinics frispark har väl alla sett nu? Förstår inte riktigt hur han fick en sån tryck på bollen med den genomsnittliga satsen som han tog. Vackert skulle jag inte kalla det, men jävligt häftigt.

Sen får ju Cristian Brocchi ta på sig det där lite. Det var han som hoppade åt höger och gjorde det möjligt för montenegrinens boll att svischa förbi muren.

Stackars Muslera i målet sen...

* * *

Men... Trots att Roma vände matchen, trots att de faktiskt bröt en svit på tre raka "bortaderbynederlag", så spelade alltså Roma en första halvlek som visade att Ranieri ännu inte har lyckats radera den där mentaliteten från laget. Jag tycker verkligen att det är unikt bland europeiska storlag att man kan hitta en sån brutal lägstanivå som Roma tidigare gjorde regelbundet, och som de nu visade för första gången sen Ranieri tog över laget.

Det gör att jag inte är lika säker på att use laget till titelfavoriter, trots att de vann den där matchen som de skulle få svårast med.

Nästa helg möter Roma Sampdoria på hemmaplan, och det jag hela tiden tänker är "tänk om Cassano skjuter bort Roma från scudetton".

Han fick ju aldrig vinna den. Kom ett år för sent.

Jag är väl medveten om att man kan skriva av deras beteende på att derbyt är något särskilt, så kanske kommer vi få se något helt annat i en hemmamatch mot Sampdoria, som inte är världens mest stabila lag.

* * *

Lazio har tagit några blytunga segrar på sistonde, men ändå är man nu efter en förlust mot ligaledaren indragna i bottenstriden. Atalantas seger mot Fiorentina har nu skapat nerver där nere ordentligt. Bologna ligger riktigt illa till, och därefter kommer Chievo och Cagliari med sina svåra spelschemor, plus Lazio som har fyra poäng färre än de sistnämnda. Även Lazio har en svår schema, och lär därför få spela om nytt kontrakt ända in i slutet. Det som talar för dem är att de har en hög högstanivå. Det som talar emot är att Atalanta är i toppform, medan Bologna har en mänsklig schema med de så kallade lättaste matcherna hemma på Renato Dall'Ara.

* * *

Veckans muppar måste vara Arsenal som hade chansen att blanda sig in i titelstriden, men tappade 2-0 borta mot Wigan till 2-3 under sista tio plus tillägg.

Veckans lag som har röta är nog Man United som är med i samma titelstrid.

Veckans succélag i England är nog Spurs som helt plötsligt har tagit täten i kampen om den sista Championsplatsen därifrån. Men jag känner på mig att de i så fall kommer att åka ur redan i kvalet, mot Celtic eller nåt. Robbie Keane gör målet.

* * *

Mycket mer finns det att säga sen sist. Om Cagliari till exempel. Men jag är rätt så trött så jag pallar inte det just nu. Vi får höras av mer sen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: