söndag 4 april 2010

Sena CL-kommentarer

Okej, jag skippade kommentarer efter onsdagens Champions och nu när det är så nära returen ska jag fatta mig kort.

Jag var överlycklig angående Zlatans två fullträffar på Emirates. Det borde inte vara så ytligt, men nu fungerar fotbollsmedia på det sättet, att det är bara målen som räknas, oavsett förutsättningar. Varje gång någon säger att Ibra inte kan leverera i stora matcher, kommer jag från och med nu att hänvisa till den här kvällen. Eftersom majoriteten av de som påstår det är anglofiler (vi kan diskutera varför någon annan gång, men här är jag mest budbäraren), alternativt interisti eller gobbi, får jag två flugor i en smäll eftersom ingen av dem kommer då att kunna hålla sig bakom argumentet att Arsenal är ett "skitlag" som inte räknas.

Matchen första kvart var annars helst bisarr. Som ni har läst längre ner, såg jag det här mötet som den på förhand näst mest säkra, så att Barcelona skulle vara det bättre laget är förstås allt annat än förvånande. Men den där första kvarten var en pinsam lekstuga. Med det i bakgrunden var frågan om det skulle bli 0-4 eller 0-5 när Zlatan väl hade gjort sina två fullträffar.

Så för ovanlighetens skull är jag helt enig med de flesta om att 2-2 är ett smickrande resultat för Arsenal. Men orättvist kan man ju inte kalla det eftersom de själva kämpade sig in i matchen. Barca hade inte så många chanser efter 2-0 och även om straffen var tursam, tror jag att Cesc hade gjort mål utan den.

När det sen stod klart att Barcas mittförsvar skulle vara helt väck i returen, tänkte jag att Arsenals försvar i sin tur skulle bli helt bombarderat, så saker och ting skulle utan tvekan jämna ut sig.

Nu när även Zlatan kommer att vara borta, hänger det väl en del tvekan i luften. Om man inte kan kompensera ett svagt försvar med ett monsteranfall, då är saker och ting inte fullt lika enkla längre. Varken Bojan eller Henry är på samma nivå, i mina ögon, och Gunners kommer att vara mer förberedda den här gången.

Å andra sidan, hur mycket kan Wenger förbereda sitt lag för Barcelonas offensiv? Det som han fick se i onsdags kan inte ha kommit som en överraskning. Baguetten har helt enkelt inte det rätta materialet för att bemöta det just nu. Tror jag.

* * *

Och Inter?

Bästa lottningen på länge och 1-0 blir det bästa utgångsläget inför en kvartsfinalsretur i Champions någonsin. Man hade samma resultat mot Rafa Benitezs Valencia våren 2003 när man senast tog sig förbi kvarthindret, men jag tycker inte att CSKA kan mätas med den årgångens Valencia, som fortfarande var ett av Europas 5-6 bästa lag.

Dock så körde Inter spelmässigt över CSKA, så 1-0 i ljuset av det är en för dålig utdelning, och det kan skapa psykologiska besvär inför returen, om man säger så.

Scenario:

Påeldade av hemmafansen och deras WM 74-tutor kommer CSKA fram i matchinledningen som en orkan och tar ledningen med 1-0 i den sjunde minuten.

Inter vaknar, matchtempot sjunker, spelet blir jämnare, och Inter börjar skapa chanser.

I pausen rätta Mourinho till ytterligare några problem och i andra halvlek tar Inter över matchen, men chanserna sitter inte.

I den 66:e minuten kontrar CSKA in 2-0.

Inter får panik, men behöver bara ett mål för att gå vidare. Men ryssarna har modet uppe nu när man är 24 minuter plus stopptid ifrån en sensationell semiplats i Champions.

Till slut maskas det och bråkas det tillräckligt för att Inter inte ska lyckas få in bollen. Och så åker Pazza Inter ut igen.

Så kan det alltid gå. Men jag medger att jag den här gången (till skillnad från Chelsea-scenariot för några veckor sen) tror att Inter går vidare. Med en del spelare utvilade och många olika kontringsalternativ, bör man nog reda ut detta. Men har man allt att förlora så har man.

En hyllning annars till Diego Milito. Herregud, vilken anfallare. Det är mycket kvar av året, men just nu tycker jag att han leder kampen om Ballon d'Or för 2010. Messi har varit kungen i La Liga, men om man adderar ihop Militos viktiga insatser i Champions, som har varit väldigt avgörande för Inter, håller jag den äldre argentinaren högre. Trots att jag vet att Messi egentligen har en större talang. Men så som det brukar vara, att man värderar konkreta prestationer väldigt högt... Viva il Principe.

* * *

Jag hade tänkt ägna det mesta av det här inlägget till att prata om påskens omgång i Serie A, men det får skjutas upp.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: