måndag 12 april 2010

Högt och lågt, från stöveln till skolgården

Dåså. Det har nu hänt. Det är lite av en repetition på bloggen här, men i och med att det nu är ett faktum och ännu en möjlighet så lägger jag det på svartvit:

För första gången sen Calciopoli - och det är ändå 3,5 år sen - är det inte Inter som leder Serie A mellan omgång 10-38. Så när folk säger att "det är stort", så har den verkligen mer substans den här gången.

Jag har för övrigt inte kommenterat det, men mina tips om utgången av varje titelrelaterad match raserade redan i den första närmast spelade omgången, som alltså var den förra. Där räknade jag med att Roma skulle tappa poäng i Bari. När det inte hände så kan man bara konstatera att enligt mina egna kalkyler borde Roma vinna titeln med en poängs försprång (de behöver bara lika, tack vare inbördes möten).

Och jag håller Roma som favorit från och med nu. Knapp sådan, men ändå. Inte för att jag tvekar om Inters styrka, men för att Roma verkar kunna tugga sig igenom detta nu. Det är ett lag som jag har aldrig trott det om, att de ska gå 20 matcher i sträck utan nederlag. Men nu är man verkligen sammansvetsade. Jag tycker att laget är hälften av scudettolaget från 2001, men att vinna matcher där de är det bättre laget, det verkar inte vara något problem alls.

Samtidigt måste jag höja varningens finger om Inter. När jag kom fram till att det skulle bli scudetto med 1 poängs försprång, då utgick jag ifrån att man skulle tappa poäng hemma mot Juventus.

Jag tror fortfarande att den utgången är väldigt trolig, men jag har tappat så mycket respekt för Juve under den senaste månaden att jag nu verkligen undrar om de grejar att plocka en poäng från San Siro. Trots att Inter spelar några dagar innan det stora slaget mot Barca.

Så det kan mycket väl bli så att Inter på det sättet kan kompensera för Romas "oväntade" poäng i Bari.

* * *

Att Bologna tappar en 2-0-ledning i något som kan beskrivas som en ödesmatch mot Lazio övergår mitt förstånd. Jag såg inte matchen, men herregud... Det här för någon månad sen oerhört svårslagna laget borde bara inte ha låtit det hända.

* * *

Har hela tiden hållit tummarna för att Atalanta ska hålla liv i bottenstriden, men jag började bli riktigt orolig med halvtimmen kvar av söndagens matcher. Det var då jag påmindes om att Atalanta just nu bara är en seger från att ligga ynka 6 poäng bakom Cagliari, med alltför många matcher kvar att spelas.

Chansen att Cagliari åker ur Serie A känns ändå just nu som en möjlighet på ungefär 1%. För trots en mardrömsschema såhär på slutet, väntar Bologna hemma i sista omgången. Det innebär att hur jävligt det än går, så kommer chansen till nytt kontrakt vara väldigt stor inför sista omgången.

Tänk att det kan gå så snabbt förresten. Det känns som en evighet sen som jag var tvungen att se Cagliari spela en sån där riktigt tung salvezza-match. Det känns så otroligt främmande just nu.

För övrigt kan jag konstatera att jag knappt bryr mig om eländet med nio raka matcher utan seger. Det tåget har redan gått.

Det var dock lite lustigt att behöva bli besviken på laget för att man förlorar med 0-1 borta mot Juventus. För det säger mycket om hur dåliga Juventus har varit.

Märkligt förresten. Det spelades ju faktiskt Serie A i tre månader innan Juventus blev ett skitlag. Hur kunde de hålla nivån under den perioden?

* * *

Catania... Oj, oj. Hade de vunnit scudetton om de börjat säsongen med Sinisa Mihajlovic som tränare?

Naturligtvis inte, men ni fattar vad jag menar. Fullständigt ostoppbara just nu. 10 minuter från att besegra Milan i en match som de verkligen inte behöver vinna. Och där Milan spelar för scudetton. Vecka in, vecka ut, den där jävla Maxi Lopez.

På tal om högt och lågt, som med Cagliari... Jag var inte ensam om att fnysa åt Catanias värvning av argentinaren. Nu är det en stor succé att han har lyckats i Catania. Ändå är det bara fyra år sen som han var en snackis i...

FC Barcelona.

* * *

Så jävla dåligt av Napoli. 2-3 mot Parma i ingenmansland? På San Paolo? För helvete... Det gör ont att se laget sumpa så många chanser som man har gjort under hela vårsäsongen, att ta ett stort kliv mot Champions. Och frågan är ju när man får en sån kanonchans igen. Juventus helt på dekis... Och man bara sumpar det genom tusen 0-0-matcher, och 2-3 mot fuckin' Parma med fem omgångar kvar.

* * *

Bye-bye, Livorno. Vad sysslar Aldo Spinelli med? Varje pärla som han hade, och som han såg att han hade fått tag på under säsongen, skeppade han iväg till England respektive Piemonte. Logiskt att laget åker ur.

* * *

Idag satt Andreas Felicetti i Eurotalkstudion på Fan TV och sa att hur kul det än är att tänka sig Palermo, Napoli och Sampdoria i Champions, så vore det bäst för "Serie A" om Juventus med sina ekonomiska muskler tog den sista Championsplatsen, underförstått för att ta tillbaka den där fjärdeplatsen från tyskarna.

Då kan ni kyssa hem dessa underbara matcher där Siena, Catania och Bari åker till Turin och Milano och reser hem med ett vettigt resultat.

Bra för italienskt deltagande i Champions? Antagligen.

Bra för Serie A? Nja, "dåligt" vore ett bättre ord.

* * *

El Clásico. Hmm... Real Madrid är verkligen ett begränsat lag. Alldeles för naiva. Det är matchen där de ska återta sin heder, besegra Barca, och de är inte ens nära. Barca behandlar Real Madrid som Manchester United skulle behandla typ Hull City i en serielunk. Spelar smart, avvaktar, och hugger till då och då. Låter motståndaren knappt få en chans.

Med all sin champagnefotboll som Barca är känt för, var den här taktiska triumfen verkligen den värsta förnedringen. Det visade vem som är storebror. Så tydligt. På Bernabeu.

Jag tror fortfarande att Real Madrid kan vinna ligan. Till slut har jag blivit klok på vad problemet är. Man kan uppvisa något som liknar "stabilitet" i det att man radar upp seger efter seger i ligan. Det kan man göra eftersom man är bättre än alla andra lag i ligan förutom Barcelona. Man satsar allt framåt och gör alltid fler mål än motståndaren.

Men när man ställs mot motstånd av internationella mått, då åker man på knock. Mot Milan, mot Lyon, mot Barcelona.

Och fan vad skönt med en seger för fotboll som lagsport. Cristiano Ronaldo åstadkommer inte ett skit när han måste samarbeta med muppar som Marcelo och (och det här är otroligt överdrivet och orättvist) Higuain.

* * *

Man United är borta från titeln. Därmed gick man miste om chansen att överträffa det som man åstadkom när man var ett spöke i Premier League, för något decennium sedan:

Att vinna ligan för fjärde året i rad. Nån får rätta mig om jag har fel, men det har väl inte hänt i modern tid att något lag vunnit titeln fyra år i rad i England? Vilken chans man hade.

It ain't over till the fat lady sings, men... Ja, hur och varför ska Chelsea tappa detta?

Eller tänk om Chelsea tappar på ett oförståndigt sätt... Men att Arsenal går soprent i slutspurten och vinner ligan med sitt pyjamasparti till fotbollslag?

Det vore nåt.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: