tisdag 27 maj 2008

Lag för lag - del III


14. Cagliari
Kommentarer överflödiga. Dels för att ni som har följt bloggen tidigare vet vad jag har att säga om saken, dels för att resultatet talar sig för självt. Jag har ingen statistik på detta, men det skulle förvåna mig lite om Cagliaris säsong inte har varit rekord av något slag. Tio poäng under strecket när serien vände. Sex poäng över strecket när serien avslutades. Hundraporcenting insats av tränare och lag under våren säkrade bragden, eller miraklet som vi Cagliarifans kallar det. Nu blir det ett femte raka säsong i Serie A, vilket inte har hänt sedan mitten av 90-talet. Jag tänker gotta mig åt detta hela sommaren. Visst kan man tycka att framtiden ser lite oroande ut. Foggia lär knappast vara kvar. Förutom hans rykte som spelare verkar inte klubben se honom som oumbärlig. Acquafresca lär inte heller bli kvar. Han har redan visat klass och lär hamna i en större klubb till hösten. Och även Ballardini har öppet snackat om hur han är sugen på Napoli om det där inte blir någon fortsättning för Edi Reja. Daniele Conti, guden, har dock bestämt sagt att om han får välja har han bara en sak i sikte - att fortsätta i Cagliari.

13. Siena
Varje år vill alla ha bort Serie A:s fula ankunge, och varje gång klarar de sig. Minns jag rätt så väntar nu sjätte säsongen i följd. Eftersom Siena inte har någon fotbollskultur, känns det rätt bergis att det är klubbrekord. Har de ens spelat i Serie A tidigare? Tänker inte kolla upp det. Jag har sedan ett par år tillbaka förstått att Siena är det där laget som inte kommer att åka ur. Inte av några logiska skäl. Bara för att folk inte ska få som de vill. Det är för uppenbart att de ska åka ur. Alltså gör de inte det. Ungefär som Västra Frölunda en gång i tiden. Men när jag såg Cagliari - Siena på slutet av september, verkade det som att okej, de kanske åker ändå. Cagliari var usla den eftermiddagen, så det säger en del om Sienas spel då att det blev hemmaseger, 1-0. Men sen kom Mario Berretta och redde ut stormen. Siena kändes som ett överlevare halvåret innan avslutningen.

12. Lazio
Verkligheten hann ikapp överpresterande Lazio. Lägg till det tvåfrontskrig med Champions League under hösten, och några klantiga ageranden under sommarens transfermarknad som lämnade klubben utan målvakter. 44-årige Ballotta bjöd på många lustiga stunder för neutrala betraktare, och stackars uruguayanen Muslera fick men för livet efter 1-5 hemma mot Milan. Vad gick snett under våren sen? Jag vet inte. Kanske hade man redan ramlat ner så pass att det fanns lite att spela för? Jag tycker ändå att Lazio har ett ganska bra lag bortsett från den uppenbara bristen på målvaktssidan. Rocchi och Pandev är ett radarpar som har levererat regelbundet i flera år nu. Vintervärvningen Bianchis potential behöver inte nämnas. Finns en kvalitet även i övrigt; Behrami, Radu, Kolarov, Ledesma, Mauri, Cribari, Mudingay... Inga dåliga spelare. Oavsett hur det ligger till med ekonomin verkar man lyckas få ihop ett ganska hyggligt lag, som bör kunna konkurrera om Uefaplatser.

Inga kommentarer: